zaterdag,
30 mei 2020
 
 
 
LAATSTE nieuws
 
 
HBA1C calculator
 
 
Oude waarde:
%
Nieuwe waarde:
mmol/mol
 
 
 
 
 
 
 

Reizen

Algemene Adviezen
  • Eventueel instructie medereiziger.
  • Check verkrijgbaarheid insuline/materialen in andere landen
  • Invloed klimaat, ander leef- en eetpatroon
  • Neem reserve (wegwerp) insulinepen mee +( evt.) bloedglucosemeter en extra teststrips
  • Medisch paspoort; eventueel verklaring
  • Zonodig glucagon, zeker dextro en dergelijke voor hypo oplossen.
  • Let op insuline die erg lang aan hoge temperatuur is blootgesteld ( > 30 C), retour apotheek
  • Prik zo nodig extra dagcurve(s)
  • Bij vliegen: verdeel de insuline over de handbagage; nooit insuline in het bagageruim!
Gebruik van insuline bij reizen door tijdzones

A. Volg tot aan vertrek het normale insulineschema.

B. Overbrug de reistijd met snelwerkende insuline.
In de praktijk betekent dit dat tijdens de vlucht frequent (iedere 2 tot 3 uur) de bloedglucosespiegel gemeten moet worden. Voor de maaltijden wordt snelwerkende insuline in kleine hoeveelheden (4-6E) gegeven; dit wordt zo nodig herhaald na de maaltijden, bijvoorbeeld met behulp van de ‘2-4-6’-regel bij een bloedglucose >15 mmol/l.

C. Direct aanpassen aan de tijd van het land.
Dit betekent: direct na de landing het horloge op de tijd van het land zetten en weer het gebruikelijke insulineschema volgen. Voorwaarden voor dit ‘reis veilig’-advies zijn dus dat de insulinegebruikende diabetespatiënt in het bezit is van snelwerkend insuline en de mogelijkheid heeft van zelfcontrole. 

Het algemeen geldend principe staat hierboven: een “gat” in de dekking met insuline als de langwerkende insuline of het langwerkend deel is uitgewerkt wordt gedekt met snelwerkend insuline. Een voorbeeld met een mixinsuline is hieronder nader uitgewerkt.




Voorbeeld: een vlucht van Amsterdam naar San Francisco met vertrek om 12 uur en aankomst om 18.00 uur lokale tijd, met een patiënt die een 2dd mix-insulineregime gebruikt: ’s ochtends spuit patiënt de normale hoeveelheid insuline voor het ontbijt. In het vliegtuig wordt om de 2-3 uur de bloedglucose gecontroleerd, en wordt er zonodig voor/tijdens/na de maaltijden 4-6 E snelwerkende insuline gegeven (uiteraard afhankelijk van de hoogte van de bloedglucose). Een goede methode is bij hoge glucosewaarden tussendoor bij te spuiten volgens de 2-4-6 regel. Direct na aankomst wordt het horloge op de lokale tijd gezet en wordt de normale hoeveelheid mix-insuline gespoten voor de avondmaaltijd.

Bij reizen ‘tegen de klok in’ kan precies hetzelfde schema gehanteerd worden. Want ook bij een vlucht van Amsterdam naar Singapore is de tijd die in het toestel doorgebracht wordt lang, en zal het tijdsverschil overbrugd moeten worden met snel-/kortwerkende insuline op geleide van frequente bloedglucosebepalingen*. Voor een vlucht naar Zuid-Afrika is zo’n reisadvies niet nodig omdat er dan van Noord naar
Zuid in dezelfde tijdzone gevlogen wordt.

*Voor reizen ‘tegen de klok in’geldt is er in heel uitzondelijk geval een “probleem”. Alleen als tijdsverschil <4-5 uur is: pas dan op met mix/langwerkend insuline. Bijv. pat. heeft mix. 07.30-18.00; reis Dubai: tijdsverschil: 3 uur later; vliegduur 6 uur. Stel je vertrekt om 08.00 uur, aankomst lokale tijd 17.00 uur. Dan moet je de volgende mix. om 18.00 (=NL 15.00) hebben, maar misschien wat lagere dosis!