Resveratrol goed voor de bloedsuiker?
Datum: 04.11.2011
De stof resveratrol kan misschien ondersteuning bieden bij een gezonde leefstijl. Resveratrol zit bijvoorbeeld in pinda’s en rode wijn. De resultaten van een Maastrichtse onderzoek staan in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift Cell Metabolism. Ze bewijzen voor het eerst effecten bij mensen. Verder onderzoek is nodig.
Er waren uit dieronderzoek al aanwijzingen dat resveratrol goed kan zijn voor de gezondheid, maar dit is het eerste onderzoek bij mensen. Bovendien is nu ook goed uitgezocht wat de stof precies doet in het lichaam.
Aan het onderzoek deden elf mannen mee. Allemaal met flink overgewicht, maar geen diabetes. Na een maand 150 mg resveratrol per dag daalde hun bloedsuiker. Ook was hun lever minder vet en werd in feite hun hele lichaam gezonder. Dat lijkt op wat gebeurt bij een dieet en bij beweging, al vielen de mannen niet af. De mannen hadden geen nare bijwerkingen ervan. Professor Patrick Schrauwen is de projectleider van het onderzoek. Hij wil dolgraag verder onderzoeken wat resveratrol doet bij mensen met diabetes type 2.
Resveratrol is een natuurlijke stof in rode wijn, druiven, moerbeien en pinda’s. Maar let op: je komt niet zomaar aan de 150 mg per dag die in het onderzoek zijn gebruikt. Even voor het idee: een fles rode wijn bevat 15 mg resveratrol.
Is straks een pil genoeg?
Kunnen we in de toekomst een pilletje nemen in plaats van minder eten en meer bewegen? Schrauwen: “Nee, de effecten zijn vergelijkbaar, maar alleen wat betreft ‘richting’, het heeft lang niet zoveel effect als gezond eten en vooral ook bewegen. Onze studie is meer het bewijs dat het mechanisme bij mensen werkt. Nu moet er meer onderzoek komen om te kijken wat de stof doet op langere termijn en eventueel in andere doseringen.”
Ook het Diabetes Fonds benadrukt het belang van verder onderzoek. Bert Kuipers, directeur van het Diabetes Fonds: “Want iedereen weet hoe belangrijk gezond leven is om diabetes type 2 te voorkomen of beter te behandelen. Maar in de praktijk is dat voor veel mensen lastig. Daarom is het goed als er meer onderzoek kan komen naar stoffen als resveratrol. Supplementen die ondersteuning bieden aan gezonde voeding kunnen mogelijk wat helpen. Maar inderdaad alleen als aanvulling, niet als vervanging voor verstandig eten en bewegen.”
Bron: diabetesfonds.nl
Copyright© 2002-2011 Diabetes2.nl Site gebouwd door: Nivalon