Categorie: Algemeen (geen categorie)
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2023 om 17:17 ReactieWineke van ErvenBij een onbehandelde anemie kan het HbA1c hoger zijn door het langer in het lichaam aanwezig zijn van rode bloedcellen. Bij een behandelde anemie kan het HbA1c juist lager zijn door de kortere levensduur van de nieuwe rode bloedcellen. Hierdoor een aantal vragen. 1) Hoe zit dat bij een transfusie? 2) Wordt het HbA1c hoger of lager? 3) Zit er dan nog glucose van de donor aan de hemoglobine? 4) Hoe lang na een transfusie kan er weer een betrouwbare HbA1c geprikt worden? 5) Is het bij een HbA1c van 64 na transfusie bij een 72 jarige vrouw raadzaam d.m.v. dagcurven goed beeld te krijgen van de instellingen of mag dit afgewacht worden? 6) Hoe zit het met de huidige onderhoudsbehandeling van anemie met 2x per week Ferro?
Bij een onbehandelde anemie kan het HbA1c hoger zijn door het langer in het lichaam aanwezig zijn van rode bloedcellen. Bij een behandelde anemie kan het HbA1c juist lager zijn door de kortere levensduur van de nieuwe rode bloedcellen. Hierdoor een aantal vragen.
1) Hoe zit dat bij een transfusie?
2) Wordt het HbA1c hoger of lager?
3) Zit er dan nog glucose van de donor aan de hemoglobine?
4) Hoe lang na een transfusie kan er weer een betrouwbare HbA1c geprikt worden?
5) Is het bij een HbA1c van 64 na transfusie bij een 72 jarige vrouw raadzaam d.m.v. dagcurven goed beeld te krijgen van de instellingen of mag dit afgewacht worden?
6) Hoe zit het met de huidige onderhoudsbehandeling van anemie met 2x per week Ferro?
21 maart 2023 om 15:26 ReactieBeste Wineke Voor de beantwoording ga ik uit van een donor zonder DM. Op de site van Sanquin wordt hier naar gevraagd maar DM is voor zover ik kan zien geen reden voor afwijzing. 1 De reden van een lager HbA1c bij de behandeling van anaemie (met ijzer) is een verdunning van het bloed met jonge erytrocyten welke nog niet/minder geglycolyseerd zijn. Jonge ery's 'leven' niet korter, maar bij anaemie blijven de 'oude'erytrocyten langer in de circulatie. 2. Door verdunning wordt het percentage geglycolyseerde erytrocyten lager ; dus het HbA1c = lager 3. Ook een donor heeft geglycolyseerd hemoglobine (18-42 mmol/mol) 4. > een paar maanden 5, Vaar niet op HbA1c maar op dagcurve. Dat doe je trouwens altijd bij instellen/aanpassen dosering. Het HbA1c zegt niets over de actuele bloedsuikerwaarden 6. 2 maal per week is de standaard dosering ik hoop dat dit voldoende antwoord is Groet MartinBeste Wineke
Voor de beantwoording ga ik uit van een donor zonder DM. Op de site van Sanquin wordt hier naar gevraagd maar DM is voor zover ik kan zien geen reden voor afwijzing.
1 De reden van een lager HbA1c bij de behandeling van anaemie (met ijzer) is een verdunning van het bloed met jonge erytrocyten welke nog niet/minder geglycolyseerd zijn. Jonge ery’s ‘leven’ niet korter, maar bij anaemie blijven de ‘oude’erytrocyten langer in de circulatie.
2. Door verdunning wordt het percentage geglycolyseerde erytrocyten lager ; dus het HbA1c = lager
3. Ook een donor heeft geglycolyseerd hemoglobine (18-42 mmol/mol)
4. > een paar maanden
5, Vaar niet op HbA1c maar op dagcurve. Dat doe je trouwens altijd bij instellen/aanpassen dosering. Het HbA1c zegt niets over de actuele bloedsuikerwaarden
6. 2 maal per week is de standaard doseringik hoop dat dit voldoende antwoord is
Groet Martin
-
AuteurBerichten