-
AuteurBerichten
-
16 november 2023 om 09:53 ReactieAnoniem
PraktijkondersteunerPatientgegevens
Geslacht Man Leeftijd 71 Diabetes type 1 of 2 type 2 Diabetesduur 7 jaar BMI 27 Kreatinine 82 eGFR/CKD-EPI 83 HbA1c 53 Orale bloedglucose-verlagende medicatie 60mg gliclazide Overige medicatie fosinopril 10mg, clopidogrel en atorvastatine Overige informatie Insuline soort N NO V NM VA NA VS, Dagcurven: 9.1 O M A S Insulinedosering: Mijn vraag:
Goedemorgen,
Bovenstaande meneer zag ik vandaag op het spreekuur. Hij meet regelmatig thuis zijn bloedsuiker uit eigen initiatief en ziet dan bijna altijd waardes boven de 10 (nuchter en niet nuchter). Zijn laatste lab liet een mooi HbA1c (53) zien en een iets verhoogde nuchtere glucose 9.2 zien. Hij gebruikt 60mg gliclazide. Metformine wordt door deze meneer niet verdragen.
Nu zag ik dat deze meneer een TIA in de voorgeschiedenis heeft en daardoor ip een indicatie voor een sglt-2-r heeft.
Is het advies om de gliclazide te staken en te starten met een sglt-2 of zo door zolang de hba1c acceptabel is? Tevens vind ik de de discrepantie tussen de HbA1c en de (nuchtere) glucose waarden groot. Zou hier nog iets aan gedaan kunnen worden?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Mvg Floor
16 november 2023 om 12:35 ReactieBeste Floor,
Als eerste de bloedsuikerwaarde. Er lijkt inderdaad een discrepantie tussen de zelf gemeten waarden en het HbA1c.
Kijk dan als eerste naar de meter en de strips, zijn deze nog goed? Als 2e de techniek. Hoe doet hij de procedure van het meten. Veel fouten zitten in deze handelingen of de meter.Daarnaast de vraag of het HbA1c recent is. De waarde van 53 zegt iets over de afgelopen maanden ; de bloedsuiker zegt iets over het hier en nu. Maak een keer een 7 punts curve: zijn alle waarden te hoog of alleen de post prandiale waarden?
Als dat allemaal goed is kan je naar het Hb kijken. Heeft hij een anemie en wordt hij daarvoor behandeld dan zullen er veel jonge ery’s in de circulatie zijn welke nog niet geglycoliseerd zijn. Kom je er echt niet uit dan is 14 dagen een sensor nog een optie. De vraag is of je al die moeite moet doen voor iemand met alleen gliclazide en een fraai HbA1c/Wat betreft de TIA. Dhr heeft een HbA1c van 53. De standaard adviseert dan om geen SGLT2 remmer toe te voegen. De meerwaarde van een SGLT2 remmer is bij deze goede instelling niet van meerwaarde
Zou zijn HbA1c > 53 zijn dan is er een indicatie voor een SGLT2 remmer. Zeker als je inschat dat hij niet kwetsbaar is en een beperkte levensverwachting heeft. Adviseer goede genitale hygiëne om een vervelende balanitis te voorkomen (hoe ouder hoe vaker we dit zien).
Aangezien het HbA1c <64 is adviseren we de gliclazide te halveren (tabel 14 van de standaard) (fig. 5.12 van PDZ)Vooralsnog is er dus bij dit HbA1c (mits betrouwbaar) geen duidelijke meerwaarde te verwachten.
PM voor het voorkomen van recidief TIA zijn de GLP1-ra mogelijk iets effectiever.Groet Martin
-
AuteurBerichten
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)