Categorie: Algemeen (geen categorie)
-
AuteurBerichten
-
28 april 2003 om 12:03 ReactieE. Korpershoek, diabetesverpleegkundigeWat is jullie reden om te kiezen voor de grenswaarde van 4.0 mmol/l om een hypo vast te stellen terwijl de NHG hiervoor 3,5 mmol/l hanteert.
Ik vind bij beide geen referentie. Bestaat deze niet?
Alvast bedankt,
Else Korpershoek
DiabetesverpleegkundigeWat is jullie reden om te kiezen voor de grenswaarde van 4.0 mmol/l om een hypo vast te stellen terwijl de NHG hiervoor 3,5 mmol/l hanteert.
Ik vind bij beide geen referentie. Bestaat deze niet?
Alvast bedankt,
Else Korpershoek
Diabetesverpleegkundige28 april 2003 om 12:23 ReactieDISCOURSEU heeft inderdaad gelijk dat de NHG-standaard bij 3,5 mmol/l al spreekt van een hypoglycemie. Er staat: Men spreekt van hypoglycemie bij een bloedglucosespiegel beneden de 3,5 mmol/l.
Wij hebben hier niet voor gekozen om 2 redenen:
1. in onze kliniek werken we al jaren met de grenswaarde van 4 mmol/l. Omdat er in het veld verschillende meters gebruikt worden (zowel capillair als veneus gekalibreerde meters) kiezen wij voor een iets hogere afkapwaarde.
2. de NHG-standaard is wat dit betreft niet duidelijk. Vanaf 3,5 mmol/l spreekt de standaard van een hypo, maar in tabel 3 van de NHG-standaard worden de streefwaarden vermeld. Een goede nuchtere glucose zit tussen de 4 en de 7 mmol/l. Stel iemand heeft 3,7 mmol/l nuchter. Is dit goed of niet?
Mij is geen literatuur bekend over dit onderwerp. De NDF-richtlijnen doen hier ook geen uitspraak over.
Mvg
ST HouwelingU heeft inderdaad gelijk dat de NHG-standaard bij 3,5 mmol/l al spreekt van een hypoglycemie. Er staat: Men spreekt van hypoglycemie bij een bloedglucosespiegel beneden de 3,5 mmol/l.
Wij hebben hier niet voor gekozen om 2 redenen:
1. in onze kliniek werken we al jaren met de grenswaarde van 4 mmol/l. Omdat er in het veld verschillende meters gebruikt worden (zowel capillair als veneus gekalibreerde meters) kiezen wij voor een iets hogere afkapwaarde.
2. de NHG-standaard is wat dit betreft niet duidelijk. Vanaf 3,5 mmol/l spreekt de standaard van een hypo, maar in tabel 3 van de NHG-standaard worden de streefwaarden vermeld. Een goede nuchtere glucose zit tussen de 4 en de 7 mmol/l. Stel iemand heeft 3,7 mmol/l nuchter. Is dit goed of niet?Mij is geen literatuur bekend over dit onderwerp. De NDF-richtlijnen doen hier ook geen uitspraak over.
Mvg
ST Houweling
-
AuteurBerichten