Categorie: Algemeen (geen categorie)
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Home › Forum › Algemeen (geen categorie) › hba1c en hb
Categorie: Algemeen (geen categorie)
Patientgegevens
Geslacht | vrouw |
Leeftijd | 47 |
Diabetes type 1 of 2 | type 2 |
Diabetesduur | 8 |
BMI | 34 |
Kreatinine | |
eGFR/CKD-EPI | 89 |
HbA1c | 59 |
Orale bloedglucose-verlagende medicatie | metformine |
Overige medicatie | hcl, lisinopril, etoricoxib, furadantine, amitriptyline, omeprazol ferro 200mg 1x daags 1 |
Overige informatie | |
Insuline soort |
N | NO | V | NM | VA | NA | VS, | |
Dagcurven: | |||||||
O | M | A | S | |
Insulinedosering: | ||||
Mijn vraag:
Ik heb een patient welke sinds 2021 ferro gebruikt ivm lager hb nu 6.5 en mcv 80, in juli 5.5 en mcv 75 ferritine 9. Mw heeft een poosje volgens nieuwe richtlijnen ferro 2 x per week gehad, maar daar daalde haar hb op en nu gebruikt mw. het dagelijk 1 tablet. Aan oorzaak wordt gedacht menstruaties. Nu is mijn vraag kan het Hba1c vals verhoogd zijn door een chronisch lager hb of is het HbA1c juist vals lager door aanmaak van meer Hb door de ferro? Of is het hba1c best reeel doordat het geen ernstige anemie is? met vriendelijke groet marjolein
Alles kan op dit moment. Tijdens een ijzergebrek is je aanmaak trager maar leven de rode bloedcellen iets langer. Tijdens suppletie maak je meer rode bloedcellen en zijn er dus meer jonge cellen. Zij hebben minder glucose aan zich plakken en trekken het HbA1c omlaag. Oftewel, ik zou nu even varen op glucoses en als eerste focus hebben het normaliseren van het Hb want hier heeft ze last van.
Groet
Jan
Noodzakelijke cookies zijn essentieel voor de website om deze goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen voor basis functionaliteiten en beveiliging van de website, volledig anoniem.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | Deze cookie wordt gebruikt om aan te geven of u toestemming heeft gegeven voor cookies onder de categorie "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Deze cookie wordt gebruikt om aan te geven of u toestemming heeft gegeven voor cookies onder de categorie "Noodzakelijk". |
viewed_cookie_policy | 11 months | Deze cookie wordt gebruikt om te voorkomen dat de popup om toestemming te geven voor cookies niet meermaals getoond wordt. |
Analytische cookies worden gebruikt om beter te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen bij het vergaren van statistieken zoals het aantal bezoekers, oorsprong, bounce rate, etc.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 24 maanden | Wordt gebruikt om gebruikers te herkennen. |
_gid | 24 uur | Wordt gebruikt om gebruikers te herkennen. |