Categorie: Algemeen (geen categorie)
-
AuteurBerichten
-
18 maart 2023 om 11:11 ReactieJudithBeste Mariette of collega, PAtient, kwetsbaar gezien bekende dec.c, en beginnende dementie. Had steeds in nacht bij gebruik van 40 levemir (in ochtend gespoten door thuiszorg) lage suikers, tussen de 3,5 en 4 en bij wakker worden rond 5. Fam heeft gratis freestyle libre aangevraagd omdat we benieuwd waren wat er in de nacht gebeurt en we van deze hypos af wilden. overdag oplopende blds tussen 10-15. Wel steeds hetzelfde patroon, redelijk stabiel. Ik bedacht me: insulatard heeft een korter werkingsprofiel en vooral overdag en avond piekwerkend als het in ochtend wordt gespoten en uitsluipende werking in de nacht. Leek ons prima alternatief voor levemir. Duidelijk uitgelegd dat ze bij insulatard moeten schudden voor gebruik en dit is ook gebeurd!! Nu lijkt het profiel niet zo te zijn: veel hoge pieken overdag en avond en zelfs in nacht lagere bloedsuikers. Zie bijlage. ze is nu 2 dgn bezig. Heb ik denkfout gemaakt? Deze situatie geeft veel onrust bij mw, net iets wat we niet willen in deze situatie. (In afdruk van fgm zie je bij do 16 mrt insulatard in avond staan. waardoor het lijkt alsof ze in avond insulatard hebben gespoten, is niet zo. Dit ter verduidelijking om verwarring te voorkomen, thuiszorg had het niet op juiste tijdstip in telefoon gezet, is gewoon in ochtend gespoten) Benieuwd naar jullie reactie
Patientgegevens
Geslacht v Leeftijd 79 Diabetes type 1 of 2 2 Diabetesduur 12 BMI 29 Kreatinine eGFR/CKD-EPI 59 HbA1c 69 Orale bloedglucose-verlagende medicatie gliclazide en metformine Overige medicatie Overige informatie Insuline soort levemir N NO V NM VA NA VS, Dagcurven: O M A S Insulinedosering: Mijn vraag:
Beste Mariette of collega,
PAtient, kwetsbaar gezien bekende dec.c, en beginnende dementie. Had steeds in nacht bij gebruik van 40 levemir (in ochtend gespoten door thuiszorg) lage suikers, tussen de 3,5 en 4 en bij wakker worden rond 5. Fam heeft gratis freestyle libre aangevraagd omdat we benieuwd waren wat er in de nacht gebeurt en we van deze hypos af wilden. overdag oplopende blds tussen 10-15. Wel steeds hetzelfde patroon, redelijk stabiel.
Ik bedacht me: insulatard heeft een korter werkingsprofiel en vooral overdag en avond piekwerkend als het in ochtend wordt gespoten en uitsluipende werking in de nacht. Leek ons prima alternatief voor levemir. Duidelijk uitgelegd dat ze bij insulatard moeten schudden voor gebruik en dit is ook gebeurd!!
Nu lijkt het profiel niet zo te zijn: veel hoge pieken overdag en avond en zelfs in nacht lagere bloedsuikers. Zie bijlage. ze is nu 2 dgn bezig. Heb ik denkfout gemaakt? Deze situatie geeft veel onrust bij mw, net iets wat we niet willen in deze situatie.
(In afdruk van fgm zie je bij do 16 mrt insulatard in avond staan. waardoor het lijkt alsof ze in avond insulatard hebben gespoten, is niet zo. Dit ter verduidelijking om verwarring te voorkomen, thuiszorg had het niet op juiste tijdstip in telefoon gezet, is gewoon in ochtend gespoten)
Benieuwd naar jullie reactieAttachments:
19 maart 2023 om 17:24 ReactieBeste Judith We zien bij deze patient een averechts effect van wat je wilde bereiken. nl beter overdag en minder hypo's in de nacht. Insulatard heeft net als detemir een minder strak profiel dan de langwerkende analogen. Zie hoofdstuk 4 van Insuline therapie in de 1e lijn. Het is een middellang werkende insuline. We starten meestal met deze insuline als aanvulling op de orale bloedsuiker verlagende middelen. Waarbij we 's avonds doseren. Dit past goed bij de meeste Type 2 patienten welke vaak overgewicht hebben en (forse) insuline resistentie. Jouw kwetsbare oudere patient heeft weliswaar een hoog BMI maar gezien de dagcurve past dit meer bij insuline deficientie dan resistentie; immers overdag hoog en 's nachts laag (versterkt door het insuline gebruik). Wat je beoogt is precies het omgekeerde. Overdag lager en 's nachts hoger. Er zijn dan 2 opties: 1. Je kan de NPH verplaatsen naar de ochtend. Je hebt dan de meeste effectiviteit overdag en 's nachts loopt de werking terug. (ik dacht even dat je de insulatard in de avond hebt gegevern maar dat is dus niet zo) 2. Je kan de NPH vervangen door 50% langwerkend analooog in de ochtend. Dit is ons advies bij kwetsbare ouderen in de laatste levensfase. We accepteren wat hogere waarden en zeker geen hypo's in de nacht. NB De dosering MF en gliclazide zijn niet genoemd Mogelijk kun je deze verhogen en de insuline dosering verder afbouwen? Groet MartinBeste Judith
We zien bij deze patient een averechts effect van wat je wilde bereiken. nl beter overdag en minder hypo’s in de nacht.
Insulatard heeft net als detemir een minder strak profiel dan de langwerkende analogen. Zie hoofdstuk 4 van Insuline therapie in de 1e lijn. Het is een middellang werkende insuline. We starten meestal met deze insuline als aanvulling op de orale bloedsuiker verlagende middelen. Waarbij we ‘s avonds doseren. Dit past goed bij de meeste Type 2 patienten welke vaak overgewicht hebben en (forse) insuline resistentie.Jouw kwetsbare oudere patient heeft weliswaar een hoog BMI maar gezien de dagcurve past dit meer bij insuline deficientie dan resistentie; immers overdag hoog en ‘s nachts laag (versterkt door het insuline gebruik). Wat je beoogt is precies het omgekeerde. Overdag lager en ‘s nachts hoger.
Er zijn dan 2 opties:
1. Je kan de NPH verplaatsen naar de ochtend. Je hebt dan de meeste effectiviteit overdag en ‘s nachts loopt de werking terug. (ik dacht even dat je de insulatard in de avond hebt gegevern maar dat is dus niet zo)
2. Je kan de NPH vervangen door 50% langwerkend analooog in de ochtend. Dit is ons advies bij kwetsbare ouderen in de laatste levensfase. We accepteren wat hogere waarden en zeker geen hypo’s in de nacht.NB De dosering MF en gliclazide zijn niet genoemd
Mogelijk kun je deze verhogen en de insuline dosering verder afbouwen?Groet Martin
-
Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 16 uur geleden door
Martin Willink (Kaderhuisarts).
-
Deze reactie is gewijzigd 6 dagen, 16 uur geleden door
-
AuteurBerichten