Categorie: Insulinetherapie
-
AuteurBerichten
-
23 mei 2023 om 11:26 ReactieSimone DekkerGraag advies bij deze casus. Patient heeft al enige tijd een verhoogd hba1c maar als ik zijn dagcurves bekijk, die hij op mijn verzoek gemaakt heeft, dan zijn die niet zo erg hoog. Patient meet zelf over het algemeen alleen de nuchtere waardes die zitten vaak tussen 4-6. Injecteert door de week 18 eh insulatard op vrijdag en zaterdag avond 20 eh omdat hij in de weekenden niet zo oplet met alles. Heeft een goede leefstijl beweegt veel let goed op met inname koolhydraten. Afgelopen weken 2 maal snachts een hypo gehad glucose was toen 3.7 zelfs 1 maal na een feestje had toen geen alcohol gedronken. Ik wil eigenlijk de insuline omhoog doen maar ben bang dat hij dan meer hypo's krijgt. Nu is mijn vraag: Is het beter om hem andere insuline te geven? Bijv de abasaglar omdat die langer werkt met insulatard krijg je toch vaak hypo's in de nacht? Tijdstip van injecteren naar de ochtend verplaatsten? en hoe doe je dat dan met de dosering die blijft 18 eh? Of de gliclazide omhoog naar 1 dd3? Vriendelijke groet Simone POH Afferden
Patientgegevens
Geslacht man Leeftijd 73 Diabetes type 1 of 2 type 2 Diabetesduur 14 jaar BMI 26.6 Kreatinine 75 eGFR/CKD-EPI 86 HbA1c 74 Orale bloedglucose-verlagende medicatie gliclazide 30 mg 1dd2 Overige medicatie simvastatine 40 mg 1dd1 Overige informatie Insuline soort insulatard N NO V NM VA NA VS, Dagcurven: 4.3 4.7 7.5 7.8 5.8 6.2 6.8 6.7 O M A S Insulinedosering: 18 18 Mijn vraag:
Graag advies bij deze casus. Patient heeft al enige tijd een verhoogd hba1c maar als ik zijn dagcurves bekijk, die hij op mijn verzoek gemaakt heeft, dan zijn die niet zo erg hoog. Patient meet zelf over het algemeen alleen de nuchtere waardes die zitten vaak tussen 4-6. Injecteert door de week 18 eh insulatard op vrijdag en zaterdag avond 20 eh omdat hij in de weekenden niet zo oplet met alles. Heeft een goede leefstijl beweegt veel let goed op met inname koolhydraten. Afgelopen weken 2 maal snachts een hypo gehad glucose was toen 3.7 zelfs 1 maal na een feestje had toen geen alcohol gedronken. Ik wil eigenlijk de insuline omhoog doen maar ben bang dat hij dan meer hypo’s krijgt.
Nu is mijn vraag: Is het beter om hem andere insuline te geven? Bijv de abasaglar omdat die langer werkt met insulatard krijg je toch vaak hypo’s in de nacht? Tijdstip van injecteren naar de ochtend verplaatsten? en hoe doe je dat dan met de dosering die blijft 18 eh? Of de gliclazide omhoog naar 1 dd3?
Vriendelijke groet Simone POH Afferden23 mei 2023 om 18:04 ReactieBeste Simone Ik ga er vanuit dat dhr een goede afname techniek heeft en zijn bloedsuikerwaarden kloppen. Nog een keer nagaan of zijn handelingen goed zijn (niet stuwen) en evt de meter controleren (= vergelijken met geijkte meter in praktijk of lab) kan geen kwaad. Als hij hypo klachten ervaart en dan een bloedsuiker meet van 3,7 dan lijkt bovenstaande wel te kloppen. Er is inderdaad een discrepantie tussen de beide dagcurves en het HbA1c. Het HbA1c zegt natuurlijk niets over de huidige instelling maar meer over het verloop in de afgelopen maanden. Is daar verandering in opgetreden? Betere leefstijl, voeding, beweging? Met het ophogen van de insuline bereik je niet je doel: risico op hypo's neemt fors toe want hij zit nuchter al laag en heeft een bewezen nachtelijke hypo. Dus eerder minderen! Verlaag de NPH met 4E en kijk wat de nuchtere doet; niet onder de 6,5 bij deze oudere man; hoger mag ook. Besef dat hypo's schade aan het brein kunnen geven. Ik zou vooral varen op de dagcurve en niet/minder op het HbA1c en ja, ophogen gliclazide is de eerste keuze, ik zou zelfs proberen van de insuline af te komen met evt 120 mg gliclazide BO. Deze hr heeft een nauwelijks verhoogd HbA1c en heeft eerder SU overdag nodig dan NPH voor de nacht (want dat geef je vooral bij de insuline resistentie) Kan je hiermee verder? Groet MartinBeste Simone
Ik ga er vanuit dat dhr een goede afname techniek heeft en zijn bloedsuikerwaarden kloppen. Nog een keer nagaan of zijn handelingen goed zijn (niet stuwen) en evt de meter controleren (= vergelijken met geijkte meter in praktijk of lab) kan geen kwaad.
Als hij hypo klachten ervaart en dan een bloedsuiker meet van 3,7 dan lijkt bovenstaande wel te kloppen. Er is inderdaad een discrepantie tussen de beide dagcurves en het HbA1c. Het HbA1c zegt natuurlijk niets over de huidige instelling maar meer over het verloop in de afgelopen maanden. Is daar verandering in opgetreden? Betere leefstijl, voeding, beweging?
Met het ophogen van de insuline bereik je niet je doel: risico op hypo’s neemt fors toe want hij zit nuchter al laag en heeft een bewezen nachtelijke hypo. Dus eerder minderen! Verlaag de NPH met 4E en kijk wat de nuchtere doet; niet onder de 6,5 bij deze oudere man; hoger mag ook. Besef dat hypo’s schade aan het brein kunnen geven.
Ik zou vooral varen op de dagcurve en niet/minder op het HbA1c en ja, ophogen gliclazide is de eerste keuze, ik zou zelfs proberen van de insuline af te komen met evt 120 mg gliclazide BO.
Deze hr heeft een nauwelijks verhoogd HbA1c en heeft eerder SU overdag nodig dan NPH voor de nacht (want dat geef je vooral bij de insuline resistentie)Kan je hiermee verder?
Groet Martin
25 mei 2023 om 13:50 ReactieSimone DekkerHallo Martin, Dank voor je antwoord daar kan ik zeker wat mee. Ik ga ermee aan de slagHallo Martin,
Dank voor je antwoord daar kan ik zeker wat mee.
Ik ga ermee aan de slag
-
AuteurBerichten