Categorie: Algemeen (geen categorie)
-
AuteurBerichten
-
18 mei 2023 om 11:57 ReactiePHMevrouw is overgestapt van Ozempic naar Insuline, langwerkend in de ochtend en inmiddels tevens een kortwerkende in de avond. Ozempoc zorgde voor misselijkheid. De waardes waren hieronder wel beter maar nog niet op de streefwaarde. Bloedsuikerspiegel is tijdens gebruik van insuline hoger dan zonder medicatie. (Tussen ozempic en insuline nam mevrouw een week geen medicatie, in die week waren de waardes lager). Met insuline stijgt de bloedsuikerspiegel soms tot 19 aan. Mevrouw heeft hier emotioneel heel veel last van. Metformine verdraagd ze niet. Wat kan ik mevrouw adviseren? Is een aanpassing aan het tijdstip van insulinegave een optie? Kan ik mevrouw geruststellen door samen vaste momenten te bespreken om de bloedwaardes te checken? Kan een ander insuline al verschil maken? Ik heb het vermoeden dat de opname minder goed werkt, vooralet de lamgdurige medicatie. Is er ervaring met Rybelsus of een ander vergelijkbaar medicijn van ozempic waar patiënten minder vaak misselijk van werden? Welke nieuwee medicijnen zijn aan te raden? Doel van mevrouw zou zijn dat ze weer normaal gezond kan eten,zonder continu de bloedwaardes te hoeven checken. Alvast hartelijk bedankt!
Patientgegevens
Geslacht V Leeftijd 46 Diabetes type 1 of 2 DT2 Diabetesduur >15 jaar BMI Kreatinine eGFR/CKD-EPI HbA1c Orale bloedglucose-verlagende medicatie Overige medicatie Liraglutide, Statin, Propanolol Overige informatie Insuline soort N NO V NM VA NA VS, Dagcurven: O M A S Insulinedosering: Mijn vraag:
Mevrouw is overgestapt van Ozempic naar Insuline, langwerkend in de ochtend en inmiddels tevens een kortwerkende in de avond. Ozempoc zorgde voor misselijkheid. De waardes waren hieronder wel beter maar nog niet op de streefwaarde.
Bloedsuikerspiegel is tijdens gebruik van insuline hoger dan zonder medicatie.
(Tussen ozempic en insuline nam mevrouw een week geen medicatie, in die week waren de waardes lager). Met insuline stijgt de bloedsuikerspiegel soms tot 19 aan.
Mevrouw heeft hier emotioneel heel veel last van. Metformine verdraagd ze niet. Wat kan ik mevrouw adviseren?
Is een aanpassing aan het tijdstip van insulinegave een optie? Kan ik mevrouw geruststellen door samen vaste momenten te bespreken om de bloedwaardes te checken?
Kan een ander insuline al verschil maken? Ik heb het vermoeden dat de opname minder goed werkt, vooralet de lamgdurige medicatie.Is er ervaring met Rybelsus of een ander vergelijkbaar medicijn van ozempic waar patiënten minder vaak misselijk van werden?
Welke nieuwee medicijnen zijn aan te raden?
Doel van mevrouw zou zijn dat ze weer normaal gezond kan eten,zonder continu de bloedwaardes te hoeven checken.
Alvast hartelijk bedankt!
21 mei 2023 om 09:11 ReactieBeste PH, We zien geen HbA1c, geen BMI, en geen bloedglucosewaarden, ook geen dosis insuline, dus het wordt een beetje gokken, maar heeft u overwogen dat deze dame wellicht geen Diabetes Mellitus type 2 heeft, maar Diabetes Mellitus type 1/LADA? Dit gezien het feit dat zij al rond rond haar dertigste diabetes heeft gekregen. Het is dus zeer de moeite waard om even in haar VG te duiken. Uw vraag: de misselijkheid wordt vaak veroorzaakt door te veel/te vaak/ te vet eten, dus een dietist inschakelen is zeker een optie. Soms geven mensen aan dat zij van eenmaal per week GLP-1 analoog minder last hebben, soms juist andersom, dus u kunt een en ander uitproberen. Ook op de orale vorm reageren mensen anders, en soms verrassend goed. De werking van oraal GLP-1 analoog is iets minder sterk dan de injectievorm. Ook dat valt te proberen. Er zijn wel inname adviezen nodig. Over het algemeen: minder/anders eten helpt het beste. Omdat we geen VG zien, en dus niet weten of deze dame tot de ZHR-groep behoort kan ik u momenteel geen andere medicatie aanraden.wel zou ik proberen of de snelwerkende insuline gestaakt kan worden en er evt een Sulfonylureumderivaat gegeven kan worden. Hartelijke groet, Mariëtte van Veen-BouwmanBeste PH,
We zien geen HbA1c, geen BMI, en geen bloedglucosewaarden, ook geen dosis insuline, dus het wordt een beetje gokken, maar heeft u overwogen dat deze dame wellicht geen Diabetes Mellitus type 2 heeft, maar Diabetes Mellitus type 1/LADA? Dit gezien het feit dat zij al rond rond haar dertigste diabetes heeft gekregen. Het is dus zeer de moeite waard om even in haar VG te duiken.
Uw vraag: de misselijkheid wordt vaak veroorzaakt door te veel/te vaak/ te vet eten, dus een dietist inschakelen is zeker een optie.
Soms geven mensen aan dat zij van eenmaal per week GLP-1 analoog minder last hebben, soms juist andersom, dus u kunt een en ander uitproberen. Ook op de orale vorm reageren mensen anders, en soms verrassend goed. De werking van oraal GLP-1 analoog is iets minder sterk dan de injectievorm. Ook dat valt te proberen. Er zijn wel inname adviezen nodig.
Over het algemeen: minder/anders eten helpt het beste.Omdat we geen VG zien, en dus niet weten of deze dame tot de ZHR-groep behoort kan ik u momenteel geen andere medicatie aanraden.wel zou ik proberen of de snelwerkende insuline gestaakt kan worden en er evt een Sulfonylureumderivaat gegeven kan worden.
Hartelijke groet, Mariëtte van Veen-Bouwman
-
AuteurBerichten