Categorie: Algemeen (geen categorie)
-
AuteurBerichten
-
17 maart 2023 om 17:08 ReactieRvDdhr is kwetsbaar, woont zelfstandig en al jaren bekend met dm2. in verleden metformin gehad, hiervan bijwerkingen. nu toch echter al enige tijd droge mond, hba1c schommelt al jaren rond de 65, Nu opgelopen nr 72 en weer gezakt nr 69 . insluipen met metformin is geen optie gezien bijwerkingen. tav de dm regulatie doe ik nu niets; zie ik enige andere opties in dit geval over het hoofd? doel is hypos voorkomen natuurlijk maar de droge mond is een vervelende klacht v dhr.
dhr is kwetsbaar, woont zelfstandig en al jaren bekend met dm2. in verleden metformin gehad, hiervan bijwerkingen.
nu toch echter al enige tijd droge mond, hba1c schommelt al jaren rond de 65, Nu opgelopen nr 72 en weer gezakt nr 69 .
insluipen met metformin is geen optie gezien bijwerkingen. tav de dm regulatie doe ik nu niets; zie ik enige andere opties in dit geval over het hoofd?
doel is hypos voorkomen natuurlijk maar de droge mond is een vervelende klacht v dhr.
21 maart 2023 om 15:05 ReactieBeste RvD Het is lastig om een advies te geven op een paar HbA1c waarden. Het HbA1c zegt iets over de instelling van de laatste 2-3 maanden. Het zegt niets over de actuele bloedsuikerwaarden De waarden suggereren dat er sprake is van hyperglykemie Als MF niet verdragen wordt is stap 2 een SU. Meestal gaat dit goed. Mocht dit hypo's geven dan kun je een DPP4 remmer inzetten. De voorwaarden hiervoor zijn te vinden in bijlage 2 van de regeling zorgverzekering: uitsluitend voor een verzekerde met diabetes mellitus type 2 die niet behandeld kan worden met de combinatie van metformine en een sulfonylureumderivaat, geen insuline gebruikt en dit middel gebruikt als monotherapie of als een tweevoudige of drievoudige behandeling in combinatie met metformine en/of een sulfonylureumderivaat. Groet MartinBeste RvD
Het is lastig om een advies te geven op een paar HbA1c waarden. Het HbA1c zegt iets over de instelling van de laatste 2-3 maanden. Het zegt niets over de actuele bloedsuikerwaarden
De waarden suggereren dat er sprake is van hyperglykemie
Als MF niet verdragen wordt is stap 2 een SU.
Meestal gaat dit goed. Mocht dit hypo’s geven dan kun je een DPP4 remmer inzetten.
De voorwaarden hiervoor zijn te vinden in bijlage 2 van de regeling zorgverzekering:
uitsluitend voor een verzekerde met diabetes mellitus type 2 die niet behandeld kan worden met de combinatie van metformine en een sulfonylureumderivaat, geen insuline gebruikt en dit middel gebruikt als monotherapie of als een tweevoudige of drievoudige behandeling in combinatie met metformine en/of een sulfonylureumderivaat.Groet Martin
-
AuteurBerichten