Categorie: Algemeen (geen categorie)
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Home › Forum › Algemeen (geen categorie) › laag HbA1c
Categorie: Algemeen (geen categorie)
Patientgegevens
Geslacht | m |
Leeftijd | 66 |
Diabetes type 1 of 2 | GGT |
Diabetesduur | |
BMI | 28 |
Kreatinine | 101 |
eGFR/CKD-EPI | 66 |
HbA1c | 19 |
Orale bloedglucose-verlagende medicatie | geen |
Overige medicatie | ascal, clopidogrel,lucrin, candesartan,atorvastatin, naproxen, calciumcarbe, famotidine |
Overige informatie | COPD, claudiocatio,prostaatcarcinoom, jicht. laag Hb |
Insuline soort |
N | NO | V | NM | VA | NA | VS, | |
Dagcurven: | |||||||
O | M | A | S | |
Insulinedosering: | ||||
Mijn vraag:
Goedemiddag, Ik heb vorige week een pt gezien in het kader van CVRM.
Pt wordt behandeld voor prostaatca en staat bekend met laag Hb.
Omdat er sprake is van GGT heb ik HbA1c laten meeprikken. Ik was verbaasd over de uitslag hiervan.
Ik zag een waarden van 19. Dit had ik nog nooit gezien.
Mijn vraag is hoe ik dit moet interpreteren. Pt staat bekend met een laag Hb. Ligt hier een oorzaak??
Tevens ben ik benieuwd wat mijn vervolgstappen er genomen moeten worden.
Indien de casus incompleet is vraag gerust naar aanvullende informatie.
Mvg
Jo Meijering POH
Beste Jo,
Meest waarschijnlijk is er sprake van een situatie waarbij de rode bloedcel maar kort leeft en daarom minder tijd heeft om glucose er aan te laten plakken. Dit klinkt als hemolyse. Ik zou reticulocyten (na)bepalen, LDH/hapto meten en daarna overleg met een internist/hematoloog.
Groet
Jan
Beste Jo
Lucrin kan ook een laag Hb geven. Dat alleen geeft nog geen laag HbA1c; wel als er veel jonge cellen bij komen.
Dus zoals Jan al adviseert de reticulocyten bepalen.
Daarnaast kan een gemetastaseerd prostaatca ook een laag Hb geven
Groet Martin
Noodzakelijke cookies zijn essentieel voor de website om deze goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen voor basis functionaliteiten en beveiliging van de website, volledig anoniem.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | Deze cookie wordt gebruikt om aan te geven of u toestemming heeft gegeven voor cookies onder de categorie "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Deze cookie wordt gebruikt om aan te geven of u toestemming heeft gegeven voor cookies onder de categorie "Noodzakelijk". |
viewed_cookie_policy | 11 months | Deze cookie wordt gebruikt om te voorkomen dat de popup om toestemming te geven voor cookies niet meermaals getoond wordt. |
Analytische cookies worden gebruikt om beter te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen bij het vergaren van statistieken zoals het aantal bezoekers, oorsprong, bounce rate, etc.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 24 maanden | Wordt gebruikt om gebruikers te herkennen. |
_gid | 24 uur | Wordt gebruikt om gebruikers te herkennen. |