Categorie: NHG-standaard DM2
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2022 om 10:24 ReactieNic MagisL.S., Conform de nieuwe richtlijn start je bij een zeer-hoog-risico-patient (die al metformine en SU-derivaten krijgt) met een HbA1c > 53 een SGLT2-remmer, waarbij je de SU-derivaten afhankelijk van de dosering halveert of stopt. Ik start dan met empaglifozine 10 mg. Advies bij de nascholing was dan na een week co. nuchtere gluc en na 3 mnd HbA1c Vraag is wat ik vervolgens als eerste moet gaan verhogen als hij nog niet goed ingesteld blijft: de empaglifozine naar 25? of de SU-derivaten weer terugophogen? Bovendien vraag ik me af of die gluc co na één week enkel is om hypo's te ondervangen, en die HbA1c na 3 mnd moet worden afgewacht alvorens med verder te verhogen, of niet? Bij voorbaat dank voor uw reactie.
L.S.,
Conform de nieuwe richtlijn start je bij een zeer-hoog-risico-patient (die al metformine en SU-derivaten krijgt) met een HbA1c > 53 een SGLT2-remmer, waarbij je de SU-derivaten afhankelijk van de dosering halveert of stopt.
Ik start dan met empaglifozine 10 mg. Advies bij de nascholing was dan na een week co. nuchtere gluc en na 3 mnd HbA1cVraag is wat ik vervolgens als eerste moet gaan verhogen als hij nog niet goed ingesteld blijft: de empaglifozine naar 25? of de SU-derivaten weer terugophogen?
Bovendien vraag ik me af of die gluc co na één week enkel is om hypo’s te ondervangen, en die HbA1c na 3 mnd moet worden afgewacht alvorens med verder te verhogen, of niet?Bij voorbaat dank voor uw reactie.
31 januari 2022 om 21:25 ReactieBeste Nic Inderdaad de empaglifozine ophogen naar 25 mg Controle nuchtere om hypo's te voorkomen (icm SU/insuline) Instellen op HbA1c, maar verhogen empa mag wel eerder (zonder HbA1c) Groet MartinBeste Nic
Inderdaad de empaglifozine ophogen naar 25 mg
Controle nuchtere om hypo’s te voorkomen (icm SU/insuline)
Instellen op HbA1c, maar verhogen empa mag wel eerder (zonder HbA1c)Groet Martin
-
Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door
Martin Willink (Kaderhuisarts).
1 februari 2022 om 05:47 ReactieNic MagisDank voor je respons, Martin. Begrijp ik toch niet helemaal wat je bedoelt met dat eerder ophogen van de empa, eerder dan de HbA1c die je na 3 mnd pas meet: verhoog je dan al direct ahv de nuchtere gluc na een week, als die bv > 8 is? Of adviseer je wat anders? Bij voorbaat dank voor je reactie.Dank voor je respons, Martin. Begrijp ik toch niet helemaal wat je bedoelt met dat eerder ophogen van de empa, eerder dan de HbA1c die je na 3 mnd pas meet: verhoog je dan al direct ahv de nuchtere gluc na een week, als die bv > 8 is? Of adviseer je wat anders?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
2 februari 2022 om 16:00 ReactieBeste Nic Vadaag nog zo'n patient op mijn SU gehad; ik heb na een maand opgehoogd ( nuchter 8,7) Maar blijft arbitrair Groet MartinBeste Nic
Vadaag nog zo’n patient op mijn SU gehad; ik heb na een maand opgehoogd ( nuchter 8,7)
Maar blijft arbitrairGroet Martin
21 september 2022 om 11:38 ReactiemarjanGoedemiddag Mag je SU wel verhogen naast SGLT2?Goedemiddag
Mag je SU wel verhogen naast SGLT2?
24 september 2022 om 18:33 ReactieBeste Marjan Jazeker. We verlagen SU bij start SGLT2 (bij HbA1c<64) om hypo te voorkomen. Maar iedereen is anders dus bij stabiel SGLT2 en te hoge gluc waarden zeker ophogen tot streefwaarde. Groet MartinBeste Marjan
Jazeker. We verlagen SU bij start SGLT2 (bij HbA1c<64) om hypo te voorkomen. Maar iedereen is anders dus bij stabiel SGLT2 en te hoge gluc waarden zeker ophogen tot streefwaarde.
Groet Martin
-
Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door
-
AuteurBerichten