Categorie: NHG-standaard DM2
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2022 om 10:24 ReactieNic Magis
L.S.,
Conform de nieuwe richtlijn start je bij een zeer-hoog-risico-patient (die al metformine en SU-derivaten krijgt) met een HbA1c > 53 een SGLT2-remmer, waarbij je de SU-derivaten afhankelijk van de dosering halveert of stopt.
Ik start dan met empaglifozine 10 mg. Advies bij de nascholing was dan na een week co. nuchtere gluc en na 3 mnd HbA1cVraag is wat ik vervolgens als eerste moet gaan verhogen als hij nog niet goed ingesteld blijft: de empaglifozine naar 25? of de SU-derivaten weer terugophogen?
Bovendien vraag ik me af of die gluc co na één week enkel is om hypo’s te ondervangen, en die HbA1c na 3 mnd moet worden afgewacht alvorens med verder te verhogen, of niet?Bij voorbaat dank voor uw reactie.
31 januari 2022 om 21:25 ReactieBeste Nic
Inderdaad de empaglifozine ophogen naar 25 mg
Controle nuchtere om hypo’s te voorkomen (icm SU/insuline)
Instellen op HbA1c, maar verhogen empa mag wel eerder (zonder HbA1c)Groet Martin
-
Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door
Martin Willink (Kaderhuisarts).
1 februari 2022 om 05:47 ReactieNic MagisDank voor je respons, Martin. Begrijp ik toch niet helemaal wat je bedoelt met dat eerder ophogen van de empa, eerder dan de HbA1c die je na 3 mnd pas meet: verhoog je dan al direct ahv de nuchtere gluc na een week, als die bv > 8 is? Of adviseer je wat anders?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
2 februari 2022 om 16:00 ReactieBeste Nic
Vadaag nog zo’n patient op mijn SU gehad; ik heb na een maand opgehoogd ( nuchter 8,7)
Maar blijft arbitrairGroet Martin
21 september 2022 om 11:38 ReactiemarjanGoedemiddag
Mag je SU wel verhogen naast SGLT2?
24 september 2022 om 18:33 ReactieBeste Marjan
Jazeker. We verlagen SU bij start SGLT2 (bij HbA1c<64) om hypo te voorkomen. Maar iedereen is anders dus bij stabiel SGLT2 en te hoge gluc waarden zeker ophogen tot streefwaarde.
Groet Martin
25 juli 2023 om 11:13 Reactie
PraktijkverpleegkundigeBlijft de streefwaarde van het HbAa1 2-3 mnd na de start van een SGLT-s bij een hoog risico < 53 ongeacht leeftijd/DM duur?
Of varen we dan weer op de individuele streefwaarde (dus soms tot 64) worden?
M.a.w is het zinvol de SGLT-2 op te hogen of een GLP-1 toe te voegen als de INDIVIDUELE streefwaarde wel is bereikt?
-
Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door
-
AuteurBerichten