-
AuteurBerichten
-
5 januari 2023 om 10:34 ReactieJacquelineEen 74 jarige mevr. met coronair lijden en DM II Gebruikt voor haar Diabetes Sglt2 10 mg. Op dit moment een Hba1c van 50. Moet de Sglt2 dan gestaakt worden of op indicatie hoog risico voorgeschreven blijven?
Een 74 jarige mevr. met coronair lijden en DM II Gebruikt voor haar Diabetes Sglt2 10 mg. Op dit moment een Hba1c van 50.
Moet de Sglt2 dan gestaakt worden of op indicatie hoog risico voorgeschreven blijven?
7 januari 2023 om 09:42 ReactieJan WesterinkDeze vraag doen we wel eens vaker. Als dit haar enige middel is zou ik het gewoon continueren. De winst van de SGLT2i gaat niet via het HbA1c verlagend effect maar via een ander effect. Het werkt dus nu ook! Als er andere middelen zijn, vooral die die ook hypo's kunnen geven, dan zou ik overwegen daar iets in aan te passen. Vooralsnog is een HbA1c toch prachtig? Groet JanDeze vraag doen we wel eens vaker. Als dit haar enige middel is zou ik het gewoon continueren. De winst van de SGLT2i gaat niet via het HbA1c verlagend effect maar via een ander effect. Het werkt dus nu ook! Als er andere middelen zijn, vooral die die ook hypo’s kunnen geven, dan zou ik overwegen daar iets in aan te passen. Vooralsnog is een HbA1c toch prachtig?
Groet
Jan
24 januari 2023 om 08:43 ReactieCarrie de Rooij7.4 mmol/l * 4.0-6.0 GLUCB NU HBA1C IFCC : 45 mmol/mol dit zijn de waarden na een maand gebruik sglt remmer wat door de cardioloog is gestart voor cardiaal lijden en hoog risico. Dhr gebruikt verder geen andere medicatie voor de DM. Kan ik dit ook continueren. De huisarts is geneigd om de sglt remmer weer te stoppen gezien laag hba1c wat is uw advies? Hartelijke groet Carrie de Rooij7.4 mmol/l * 4.0-6.0 GLUCB NU
HBA1C IFCC : 45 mmol/moldit zijn de waarden na een maand gebruik sglt remmer wat door de cardioloog is gestart voor cardiaal lijden en hoog risico. Dhr gebruikt verder geen andere medicatie voor de DM.
Kan ik dit ook continueren. De huisarts is geneigd om de sglt remmer weer te stoppen gezien laag hba1cwat is uw advies?
Hartelijke groet Carrie de Rooij
24 januari 2023 om 15:27 ReactieBeste Carrie Als dhr als enige medicament een SGLT2 remmer gebruikt dan kun je gewoon doorgaan. De SGLT2 remmer geeft geen hypoglykemie. De CV voordelen, bv op hartfalen, werkt op een andere manier dan via het verlagen van het HbA1c. Denk aan het verlagen van de bloeddruk, het verbeteren van de nierfunctie maar er zijn nog meer mechanismen waar we nog niet alles van weten. Groet MartinBeste Carrie
Als dhr als enige medicament een SGLT2 remmer gebruikt dan kun je gewoon doorgaan.
De SGLT2 remmer geeft geen hypoglykemie.
De CV voordelen, bv op hartfalen, werkt op een andere manier dan via het verlagen van het HbA1c. Denk aan het verlagen van de bloeddruk, het verbeteren van de nierfunctie maar er zijn nog meer mechanismen waar we nog niet alles van weten.Groet Martin
-
AuteurBerichten
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)