Categorie: Algemeen (geen categorie)
-
AuteurBerichten
-
24 januari 2023 om 09:56 ReactieAaltje DijkstraHbA1c stijgt ondanks laatste verhoging gliclazide naar 120 mg van 64 naar 75, bij gezonde leefstijl met geen winstmogelijkheden door aanpassing. Ik ben van plan te gaan starten met SGLT2 remmer, en hierbij gliclazide te halveren, mede omdat dit waarschijnlijk geen effect meer heeft, gezien hoger HbA1c na verhoging. Mijn vraag is wat doe ik met de Pioglitzon 30, dit middel is mijn vrij onbekend. Wat is jullie advies: stop of staan laten bij start SGLT2 remmer?
Patientgegevens
Geslacht man Leeftijd Diabetes type 1 of 2 2 Diabetesduur 22 BMI 24 Kreatinine 77 eGFR/CKD-EPI 90 HbA1c 75 Orale bloedglucose-verlagende medicatie metformine 850 2dd1, metformine 500 mg 1dd1, gliclazide 30 1dd4, pioglitazon 30 mg 1dd1, atorvastatine 20 mg 1dd1, Overige medicatie Overige informatie Insuline soort N NO V NM VA NA VS, Dagcurven: O M A S Insulinedosering: Mijn vraag:
HbA1c stijgt ondanks laatste verhoging gliclazide naar 120 mg van 64 naar 75, bij gezonde leefstijl met geen winstmogelijkheden door aanpassing.
Ik ben van plan te gaan starten met SGLT2 remmer, en hierbij gliclazide te halveren, mede omdat dit waarschijnlijk
geen effect meer heeft, gezien hoger HbA1c na verhoging.
Mijn vraag is wat doe ik met de Pioglitzon 30, dit middel is mijn vrij onbekend.
Wat is jullie advies: stop of staan laten bij start SGLT2 remmer?24 januari 2023 om 15:45 ReactieBeste Aaltje Deze man (leeftijd onbekend) heeft een lastig te behandelen T2DM: Hij heeft alle orale middelen, zelfs pioglitazon, een TZD welke niet veel meer gebruikt wordt (risico op blaaskanker, gewichtstoename). Een SGLT2 remmer heeft een gering effect op het HbA1c; je kan een HbA1c daling van 6-9 mmol verwachten. Als de indicatie alleen het HbA1c verlagen is dan zou ik kiezen voor insuline therapie. Je meldt al dat ophogen SU niets doet. maar staken zal het effect van de SGLT2 remmer nog verder doen afnemen. Dus als deze persoon nog redelijk vitaal is dan de medicatie saneren en starten met insuline. Gezien zijn normale BMI lijkt er een tekort aan insuline Hopelijk kan je hier verder meeBeste Aaltje
Deze man (leeftijd onbekend) heeft een lastig te behandelen T2DM: Hij heeft alle orale middelen, zelfs pioglitazon, een TZD welke niet veel meer gebruikt wordt (risico op blaaskanker, gewichtstoename). Een SGLT2 remmer heeft een gering effect op het HbA1c; je kan een HbA1c daling van 6-9 mmol verwachten. Als de indicatie alleen het HbA1c verlagen is dan zou ik kiezen voor insuline therapie.
Je meldt al dat ophogen SU niets doet. maar staken zal het effect van de SGLT2 remmer nog verder doen afnemen.
Dus als deze persoon nog redelijk vitaal is dan de medicatie saneren en starten met insuline. Gezien zijn normale BMI lijkt er een tekort aan insulineHopelijk kan je hier verder mee
30 januari 2023 om 06:58 ReactieAaltje DijkstraNog even over de Pioglitazon, zou het advies zijn deze te stoppen?Nog even over de Pioglitazon, zou het advies zijn deze te stoppen?
22 februari 2023 om 12:10 ReactieBeste Aaltje Het risico op hartfalen is verhood bij gelijktijdig gebruik van insuline en pioglitazon. Dus de pioglitazon ook stoppen. Groet MartinBeste Aaltje
Het risico op hartfalen is verhood bij gelijktijdig gebruik van insuline en pioglitazon.
Dus de pioglitazon ook stoppen.Groet Martin
-
AuteurBerichten