Categorie: NHG-standaard DM2
-
AuteurBerichten
-
21 april 2022 om 11:21 ReactieSerdar ArazIn de NHG staat het volgende: Voeg bij patiënten met een zeer hoog risico (zie tabel 5) die al behandeld worden conform het stappenplan voor patiënten zonder zeer hoog risico – bij een HbA1c-waarde > 53 mmol/mol – een SGLT2-remmer (bij contra-indicatie: een GLP1-receptoragonist) toe aan de bestaande medicatie. Mijn vraag: Voeg je de SGLT2-remmer ook toe als de streefwaarde boven de 53 ligt maar wel behaald is? Dus bijvoorbeeld bij iemand met een HbA1c van 56 waarbij de streefwaarde tussen de 54 en 58 mag zijn? Ben benieuwd naar uw visie want sommigen geven aan dat je toch een SGLT2-remmer moet geven in deze situatie omdat het cardioprotectieve karakter zwaar weegt en anderen zeggen nee, je gaat pas toevoegen als je de HbA1c-streefwaarde niet hebt gehaald? Bedankt voor de tijd en uitleg.
In de NHG staat het volgende:
Voeg bij patiënten met een zeer hoog risico (zie tabel 5) die al behandeld worden conform het stappenplan voor patiënten zonder zeer hoog risico – bij een HbA1c-waarde > 53 mmol/mol – een SGLT2-remmer (bij contra-indicatie: een GLP1-receptoragonist) toe aan de bestaande medicatie.
Mijn vraag:
Voeg je de SGLT2-remmer ook toe als de streefwaarde boven de 53 ligt maar wel behaald is? Dus bijvoorbeeld bij iemand met een HbA1c van 56 waarbij de streefwaarde tussen de 54 en 58 mag zijn?Ben benieuwd naar uw visie want sommigen geven aan dat je toch een SGLT2-remmer moet geven in deze situatie omdat het cardioprotectieve karakter zwaar weegt en anderen zeggen nee, je gaat pas toevoegen als je de HbA1c-streefwaarde niet hebt gehaald?
Bedankt voor de tijd en uitleg.
22 april 2022 om 16:09 ReactieBeste Serdar Dat is inderdaad lastig Je hebt het over de categorie patienten welke > 70 jaar en < 10 jaar DM hebben en behandeling vanaf stap 2 (SU) Dit staat in de standaard : Patiënten die al onder behandeling zijn Onlangs herzien Voeg bij patiënten met een zeer hoog risico (zie tabel 5) die al behandeld worden conform het stappenplan voor patiënten zonder zeer hoog risico – bij een HbA1c-waarde > 53 mmol/mol – een SGLT2-remmer (bij contra-indicatie: een GLP1-receptoragonist) toe aan de bestaande medicatie (zie Stap 1: SGLT2-remmer of Stap 3: GLP1-receptoragonist). Daaruit concludeer ik dat je wel degelijk een SGLT2 remmer kan toevoegen (en de su halveert of stopt) Groet MartinBeste Serdar
Dat is inderdaad lastig
Je hebt het over de categorie patienten welke > 70 jaar en < 10 jaar DM hebben en behandeling vanaf stap 2 (SU)
Dit staat in de standaard :
Patiënten die al onder behandeling zijn
Onlangs herzien
Voeg bij patiënten met een zeer hoog risico (zie tabel 5) die al behandeld worden conform het stappenplan voor patiënten zonder zeer hoog risico – bij een HbA1c-waarde > 53 mmol/mol – een SGLT2-remmer (bij contra-indicatie: een GLP1-receptoragonist) toe aan de bestaande medicatie (zie Stap 1: SGLT2-remmer of Stap 3: GLP1-receptoragonist).Daaruit concludeer ik dat je wel degelijk een SGLT2 remmer kan toevoegen (en de su halveert of stopt)
Groet Martin
-
AuteurBerichten