Categorie: NHG-standaard DM2
-
AuteurBerichten
-
26 juli 2022 om 18:49 ReactieLiset van VreumingenMw heeft een goede leefstijl, eet bewust, actief, reist veel, rookt niet nauwelijks alcohol. Past op kleinkinderen en doet schoonmaakwerk. Wil zo lang mogelijk van het injecteren afblijven. Na jaren lang redelijk stabiel Hba1c (-12m:54; -9m:49; -6m:51; -3m:53) en acceptabel GLN ( tussen 7 en 8) nu stijging naar Hba1c 58 en GLN 10. Geen infectie of dergelijks. Over 3 mnd zie ik haar weer, indien dan verdere stijging overweeg ik toevoegen van sglt2. co-morb: paroxismaal AF + VES-en vragen: 1. Ophogen van de gliclazide of wijzigen in SR30mg zinvol? 2. moet ik de gliclazide direct staken bij start sglt2? k 3. combinatie Metformine DPP4 en SGLt2 kan dat, of moet de DPP4 ook gestaakt ( heeft die nog wel zoveel zin, ze gebruikt hem sinds 2013)
Patientgegevens
Geslacht vrouw Leeftijd 64 Diabetes type 1 of 2 2 Diabetesduur 21 BMI 22 Kreatinine 63 eGFR/CKD-EPI 90 HbA1c 58 Orale bloedglucose-verlagende medicatie metformine 3 x 1000mg; Gliclazide 1x 80mg en onglyza 1 x 5mg Overige medicatie xarelto 1 x 20mg; isoptinSR 2 x 240mg;vit B 12 injectie 1 x p 3 mnd; simvastatine 20mg 1 x 1 AN Overige informatie snel hypo gevoel Insuline soort x N NO V NM VA NA VS, Dagcurven: 10 12.4 O M A S Insulinedosering: Mijn vraag:
Mw heeft een goede leefstijl, eet bewust, actief, reist veel, rookt niet nauwelijks alcohol. Past op kleinkinderen en doet schoonmaakwerk. Wil zo lang mogelijk van het injecteren afblijven. Na jaren lang redelijk stabiel Hba1c (-12m:54; -9m:49; -6m:51; -3m:53) en acceptabel GLN ( tussen 7 en 8) nu stijging naar Hba1c 58 en GLN 10. Geen infectie of dergelijks.
Over 3 mnd zie ik haar weer, indien dan verdere stijging overweeg ik toevoegen van sglt2.
co-morb: paroxismaal AF + VES-en
vragen:
1. Ophogen van de gliclazide of wijzigen in SR30mg zinvol?
2. moet ik de gliclazide direct staken bij start sglt2? k
3. combinatie Metformine DPP4 en SGLt2 kan dat, of moet de DPP4 ook gestaakt ( heeft die nog wel zoveel zin, ze gebruikt hem sinds 2013)1 augustus 2022 om 21:00 ReactieBeste Liset Opvallend is het snel stijgende HbA1c bij een lage BMI; denk dan altijd aan een LADA en insuline afhankelijkheid. Als zij een LADA type is dan verklaart dat ook de evt hypo's bij iets te veel therapie. Heb je een 7 punts dagcurve van haar? Da kan je zien of ze de maaltijdpieken goed kan wegwerken. Stel je kan door met oraal dan kun je de gliclazide ophogen (óf MR óf 3 de 80 mg maar niet mengen) Als je zou willen starten met SGLT2 (indicatie??; ik zie geen ischaemisch vaatlijden noch hartfalen noch nierfunctiestoornis) dan zeker de DPP4 stoppen, en bij HbA1c< 64 ook SU stoppen. Maar nogmaals: Geen indicatie Groet MartinBeste Liset
Opvallend is het snel stijgende HbA1c bij een lage BMI; denk dan altijd aan een LADA en insuline afhankelijkheid.
Als zij een LADA type is dan verklaart dat ook de evt hypo’s bij iets te veel therapie.
Heb je een 7 punts dagcurve van haar? Da kan je zien of ze de maaltijdpieken goed kan wegwerken.Stel je kan door met oraal dan kun je de gliclazide ophogen (óf MR óf 3 de 80 mg maar niet mengen)
Als je zou willen starten met SGLT2 (indicatie??; ik zie geen ischaemisch vaatlijden noch hartfalen noch nierfunctiestoornis) dan zeker de DPP4 stoppen, en bij HbA1c< 64 ook SU stoppen. Maar nogmaals: Geen indicatieGroet Martin
-
AuteurBerichten