Categorie: NHG-standaard DM2
-
AuteurBerichten
-
21 april 2022 om 09:58 ReactiePaulienGoedendag, Een patiënt met BMI >40 zonder diabetes heeft recht op vergoeding Saxenda. Een patiënt met diabetes en BMI>40 en hart-en vaatziekte in VG loopt eerst het stappenplan behandeling diabetes door. Daar staat GLP1 pas in stap 3. Dus als deze patiënt een HbA1c van 51 heeft met 1500mg metformine, komt deze niet in aanmerking voor de GLP1. Bij stijging van HbA1c is eerst toevoegen van SGLT2 de volgene stap. Is er een medische onderbouwing waarom de patiënt met goed ingstelde diabetes type 2 niet eerder in aanmerking komt voor vergoeding/behandeling GLP1 vlgs de richtlijn? Juist deze patiënten zijn gebaat bij gewichtsverlies.
Goedendag,
Een patiënt met BMI >40 zonder diabetes heeft recht op vergoeding Saxenda.
Een patiënt met diabetes en BMI>40 en hart-en vaatziekte in VG loopt eerst het stappenplan behandeling diabetes door.
Daar staat GLP1 pas in stap 3. Dus als deze patiënt een HbA1c van 51 heeft met 1500mg metformine, komt deze niet in aanmerking voor de GLP1. Bij stijging van HbA1c is eerst toevoegen van SGLT2 de volgene stap.Is er een medische onderbouwing waarom de patiënt met goed ingstelde diabetes type 2 niet eerder in aanmerking komt voor vergoeding/behandeling GLP1 vlgs de richtlijn? Juist deze patiënten zijn gebaat bij gewichtsverlies.
22 april 2022 om 15:59 ReactieBeste Paulien, De studies met liraglutide betreffende gewichtsverlies zijn gedaan bij patienten ZONDER DM SGLT2 remmers zijn potenter in het reduceren van CV events dan GLP1-ra Dus dat is een haal ander verhaal. De studies met GLP1 en SGLT2 zijn vrijwel allemaal gedaan bij DM patienten met en BMI > 54 Er is dus geen (onvoldoende) bewijs dat: 1: patienten met DM baat hebben bij hoge dosering liraglutide (volgt ongetwijfeld) en 2: Er is onvoldoende bewijs dat het inzetten van GLP1 ra/SGLT2 remmers effect hebben op vermindern risico nieuwe CV events bij goed ingestelde DM Ja; iedereen is gebaat bij gewichtsverlies; maar niet altijd op kosten van de ZV. Over een paar jaar zullen de richtlijnen en vergoedingen ongetwijfeld anders zijn. Dit zijn nu de spelregels. Groet MartinBeste Paulien,
De studies met liraglutide betreffende gewichtsverlies zijn gedaan bij patienten ZONDER DM
SGLT2 remmers zijn potenter in het reduceren van CV events dan GLP1-ra
Dus dat is een haal ander verhaal.
De studies met GLP1 en SGLT2 zijn vrijwel allemaal gedaan bij DM patienten met en BMI > 54
Er is dus geen (onvoldoende) bewijs dat:
1: patienten met DM baat hebben bij hoge dosering liraglutide (volgt ongetwijfeld) en
2: Er is onvoldoende bewijs dat het inzetten van GLP1 ra/SGLT2 remmers effect hebben op vermindern risico nieuwe CV events bij goed ingestelde DMJa; iedereen is gebaat bij gewichtsverlies; maar niet altijd op kosten van de ZV. Over een paar jaar zullen de richtlijnen en vergoedingen ongetwijfeld anders zijn. Dit zijn nu de spelregels.
Groet Martin
31 mei 2022 om 08:29 ReactieChrista HavekesGraag wil ik hier op aanhaken. Ik heb een patiënt, BMI >40, bekend met slaapapneu, geen zeer hoog risico pt. Zij zou zonder DM voor de Saxenda in aanmerking komen, maar omdat zij DM heeft vervalt dat. Zij gebruikt nu nog 'slechts' 1 tablet metformine. Zij zit nog niet aan de maximaal verdraagbare dosering MF en SU. Klopt het dat zij dan nog niet in aanmerking voor een GLP1? Zij zou zelf graag willen starten met deze medicatie icm de GLI. Ik hoor graag!Graag wil ik hier op aanhaken.
Ik heb een patiënt, BMI >40, bekend met slaapapneu, geen zeer hoog risico pt. Zij zou zonder DM voor de Saxenda in aanmerking komen, maar omdat zij DM heeft vervalt dat. Zij gebruikt nu nog ‘slechts’ 1 tablet metformine. Zij zit nog niet aan de maximaal verdraagbare dosering MF en SU. Klopt het dat zij dan nog niet in aanmerking voor een GLP1? Zij zou zelf graag willen starten met deze medicatie icm de GLI. Ik hoor graag!
31 mei 2022 om 10:11 ReactieIlseGoedemorgen, Ook ik heb een vraag betreffende GLP1 vergoeding. Patiënt van 75 jaar, BMI van 44.4, DM type 2 zonder medicatie (laatste hba1c in maart was 55). Nierfunctiestoornis (eGFR 40, ACR 1.4). Wil graag GLP1 ivm afvallen. Nu dachten de huisarts en ik dat we vanuit nieuwe standaard wel kunnen starten met Ozempic 1x per week: zou in aanmerking komen voor SGLT2-remmer, maar wij vinden het een kwetsbare patiënt, dus niet geschikt hiervoor. Dan zou een GLP1 de volgende optie zijn, toch..? Alleen, hoe regel ik de vergoeding? Als ik het ZN formulier van GLP1 zonder insuline invul, dan zou hij buiten vergoeding vallen ivm geen MF/SU op maximaal verdraagbare dosering. https://znformulieren.nl/337936417/Formulieren?folderid=2760278016&title=GLP-1-agonist Is hier een ander formulier voor? Groet, Ilse.Goedemorgen,
Ook ik heb een vraag betreffende GLP1 vergoeding.
Patiënt van 75 jaar, BMI van 44.4, DM type 2 zonder medicatie (laatste hba1c in maart was 55). Nierfunctiestoornis (eGFR 40, ACR 1.4).
Wil graag GLP1 ivm afvallen. Nu dachten de huisarts en ik dat we vanuit nieuwe standaard wel kunnen starten met Ozempic 1x per week: zou in aanmerking komen voor SGLT2-remmer, maar wij vinden het een kwetsbare patiënt, dus niet geschikt hiervoor. Dan zou een GLP1 de volgende optie zijn, toch..?
Alleen, hoe regel ik de vergoeding? Als ik het ZN formulier van GLP1 zonder insuline invul, dan zou hij buiten vergoeding vallen ivm geen MF/SU op maximaal verdraagbare dosering. https://znformulieren.nl/337936417/Formulieren?folderid=2760278016&title=GLP-1-agonist
Is hier een ander formulier voor?
Groet, Ilse.
31 mei 2022 om 10:35 ReactieLinda VersluisGoedemiddag, heeft een patiënt met een BMI van 37 en een verhoogd Cholesterol recht op vergoeding van de Saxenda?Goedemiddag,
heeft een patiënt met een BMI van 37 en een verhoogd Cholesterol recht op vergoeding van de Saxenda?
31 mei 2022 om 19:26 ReactieBeste Linda Een verhoogd cholesterol is geen ziekte en is geen vergoedingsgrond; hypertensie is ook geen ziekte maar dat is merkwaardig genoeg wel een vergoedingsgrond Groet MartinBeste Linda
Een verhoogd cholesterol is geen ziekte en is geen vergoedingsgrond; hypertensie is ook geen ziekte maar dat is merkwaardig genoeg wel een vergoedingsgrond
Groet Martin
7 juni 2022 om 13:06 ReactieIlseBeste Martin, Heeft u toevallig ook antwoord op mijn vraag betreffende het ZN formulier? Groet, IlseBeste Martin,
Heeft u toevallig ook antwoord op mijn vraag betreffende het ZN formulier?
Groet,
Ilse
7 juni 2022 om 13:08 ReactieIlseAls toevoeging, gebruikt nu dus geen medicatie en hba1c is net van de weke geprikt; 74 (was dus in maart 55).Als toevoeging, gebruikt nu dus geen medicatie en hba1c is net van de weke geprikt; 74 (was dus in maart 55).
7 juni 2022 om 13:51 ReactieBeste Ilse Ik heb je vraag gemist De ZN formulieren zijn nog niet aangepast. Hopelijk per 1/7.... Er is zeker een goede indicatie bij deze patiënt. Gezien zijn snel stijgend HbA1c: start met MF NB reden voor deze snelle stijging? Groet MartinBeste Ilse
Ik heb je vraag gemist
De ZN formulieren zijn nog niet aangepast. Hopelijk per 1/7….
Er is zeker een goede indicatie bij deze patiënt.
Gezien zijn snel stijgend HbA1c: start met MF
NB reden voor deze snelle stijging?Groet Martin
7 juni 2022 om 14:00 ReactieBeste Christa Vergoeding voor GLP1 is BMI> 30 en maximaal verdraagbaar SU/MF. Maar wat is maximaal verdraagbaar; lijkt me een rekkelijk begrip. Ik zie geen bezwaar om te starten met GLP1 ra. Je kan bij maximaal GLP1-ra altijd de orale medicatie verder ophogen indien nodig. Groet MartinBeste Christa
Vergoeding voor GLP1 is BMI> 30 en maximaal verdraagbaar SU/MF. Maar wat is maximaal verdraagbaar; lijkt me een rekkelijk begrip.
Ik zie geen bezwaar om te starten met GLP1 ra.
Je kan bij maximaal GLP1-ra altijd de orale medicatie verder ophogen indien nodig.Groet Martin
Attachments:
7 juni 2022 om 14:03 ReactieIlseBeste Martin, Kan gebeuren, alsnog bedankt voor de reactie. Deze patiënt zou eigenlijk een SGLT2 moeten krijgen, valt onder deze doelgroep. Deze willen we in GLP1 omzetten gezien kwetsbaarheid. Dit kan dus niet. Of eigenlijk het kan wel, maar wordt niet vergoed, als ik het goed begrijp? Of moet er dan in ieder geval 1dd MF bij en kan ik het dan wel starten..? Groet, Ilse.Beste Martin,
Kan gebeuren, alsnog bedankt voor de reactie.
Deze patiënt zou eigenlijk een SGLT2 moeten krijgen, valt onder deze doelgroep. Deze willen we in GLP1 omzetten gezien kwetsbaarheid. Dit kan dus niet. Of eigenlijk het kan wel, maar wordt niet vergoed, als ik het goed begrijp? Of moet er dan in ieder geval 1dd MF bij en kan ik het dan wel starten..?
Groet,
Ilse.
8 juni 2022 om 12:42 ReactieBeste Ilse zoals ik het nu lees maximaal(verderaagbaar) MF én SU Maar wacht anders een paar weken af...Beste Ilse
zoals ik het nu lees maximaal(verderaagbaar) MF én SU
Maar wacht anders een paar weken af…
-
AuteurBerichten