Categorie: NHG-standaard DM2
-
AuteurBerichten
-
7 juni 2022 om 09:32 ReactieKristi WezenbergBeste, Een vraag a.d.v. de nieuwe NHG standaard DM2 Patiënt (man) 58 jaar bekend met aneurysma aorta / aorta klep insufficiëntie en diabetes mellitus type2 (DM si 2015 en slikt metformine 1x daags 850 mg, recent hba1c 44 ) komt om de 2 jaar voor bij de cardioloog voor echo. BMI: 36.84. DM is zeer stabiel en nu niet het hoofdprobleem eigenlijk. Dhr. zou graag willen starten met GLP1 ook vanwege mogelijk gunstig effect op zijn gewicht. Nu is mijn vraag wordt dit vergoedt? Volgens de NHG standaard behoord dhr. wel tot een zeerhoogrisico patiënt - maar zijn suikers zijn erg stabiel waardoor ik toch wat twijfel. Ik weet ook dat GLP1 geen hypo's veroorzaakt. En als de GLP1 als positief effect heeft op zijn gewicht en zijn bloeddruk zakt wat- is dit voor het aortaprobleem ook positief. Volgens NHG protocol is eigenlijk het advies om te starten met SGLT2remmer en bij contra-indicatie GLP1. Er is geen contra-indicatie voor starten SGLT2remmer maar heeft zelf sterke voorkeur voor GLP1. Kan ik dit zo doen? Of heeft u een ander advies voor mij? Daarnaast vind ik het ook erg verwarrend dat ZN Formulier nog niet ''actueel'' is- want hier staat gebruikt metformine en gliclazide in de maximale dosering) maar dit is volgens mij nu niet meer van belang bij een ''zeer hoog risico'' patiënt. + diens bloedglucosewaarden onvoldoende kunnen worden gereguleerd met de combinatie van metformine en een sulfonylureumderivaat in de maximaal verdraagbare doseringen. (beide punten niet aan de orde) Ik hoor het graag, En een praktisch punt: want dan in te vullen op ZN formuier? Met vriendelijke groet, Kristi Wezenberg, praktijkondesteuner Somatiek.
Beste,
Een vraag a.d.v. de nieuwe NHG standaard DM2
Patiënt (man) 58 jaar bekend met aneurysma aorta / aorta klep insufficiëntie en diabetes mellitus type2
(DM si 2015 en slikt metformine 1x daags 850 mg, recent hba1c 44 ) komt om de 2 jaar voor bij de cardioloog voor echo. BMI: 36.84. DM is zeer stabiel en nu niet het hoofdprobleem eigenlijk.Dhr. zou graag willen starten met GLP1 ook vanwege mogelijk gunstig effect op zijn gewicht.
Nu is mijn vraag wordt dit vergoedt? Volgens de NHG standaard behoord dhr. wel tot een zeerhoogrisico patiënt –
maar zijn suikers zijn erg stabiel waardoor ik toch wat twijfel. Ik weet ook dat GLP1 geen hypo’s veroorzaakt.
En als de GLP1 als positief effect heeft op zijn gewicht en zijn bloeddruk zakt wat- is dit voor het aortaprobleem ook positief.Volgens NHG protocol is eigenlijk het advies om te starten met SGLT2remmer en bij contra-indicatie GLP1.
Er is geen contra-indicatie voor starten SGLT2remmer maar heeft zelf sterke voorkeur voor GLP1.Kan ik dit zo doen? Of heeft u een ander advies voor mij?
Daarnaast vind ik het ook erg verwarrend dat ZN Formulier nog niet ”actueel” is- want hier staat
gebruikt metformine en gliclazide in de maximale dosering) maar dit is volgens mij nu niet meer van belang bij een ”zeer hoog risico” patiënt. + diens bloedglucosewaarden onvoldoende kunnen worden gereguleerd
met de combinatie van metformine en een sulfonylureumderivaat in de
maximaal verdraagbare doseringen. (beide punten niet aan de orde)Ik hoor het graag,
En een praktisch punt: want dan in te vullen op ZN formuier?
Met vriendelijke groet,
Kristi Wezenberg, praktijkondesteuner Somatiek.
7 juni 2022 om 13:35 ReactieBeste Kristi De richtlijn voor DM patiënten met zeer hoog risico geldt voor DM mensen met een HbA1c>53. Met een HbA1c van 44 voldoe je niet aan de criteria. De reden is dat alle studies gedaan zijn bij patiënten met een HbA1c> 53 (uitgezonderd de hartfalen trials). Het bloeddruk verlagende effect van GLP1-ra is gering; daar hoef je het niet voor te doen Dus geen indicatie GLP1-ra geen indicatie SGLT2 remmer. De ZN formulieren voor GLP1-ra zijn nog niet aangepast op de nieuwe NHG/FMS richtlijn. Mogelijk volgt dit per 1/7 Groet MartinBeste Kristi
De richtlijn voor DM patiënten met zeer hoog risico geldt voor DM mensen met een HbA1c>53. Met een HbA1c van 44 voldoe je niet aan de criteria. De reden is dat alle studies gedaan zijn bij patiënten met een HbA1c> 53 (uitgezonderd de hartfalen trials).
Het bloeddruk verlagende effect van GLP1-ra is gering; daar hoef je het niet voor te doen
Dus geen indicatie GLP1-ra geen indicatie SGLT2 remmer.
De ZN formulieren voor GLP1-ra zijn nog niet aangepast op de nieuwe NHG/FMS richtlijn. Mogelijk volgt dit per 1/7Groet Martin
-
AuteurBerichten