Categorie: NHG-standaard DM2
-
AuteurBerichten
-
30 juni 2022 om 13:46 ReactieMw JalinkMijn vraag: Mw. van Hindostaanse afkomst is al 13 jaar bekend met DM2 (bekend met HVZ en HFrEF). Al langere tijd slechte regulatie DM, was langere tijd afwijzend naar insuline, staat nu wel open voor insuline therapie. Het hba1c is in 2 maanden tijd gedaald van 98 >> 83 door toevoeging Empagliflozine 10mg. Mw. beweegt veel: 2x/ dag sporten via youtube en ook nog lopen iedere dag. BMI: 20, mw. wil niet in gewicht afnemen, loopt ook bij de dietiste hiervoor. Vlg. het nieuwe stappenplan zou mw. evt. over moeten op een GLP1 ra naast de bestaande DM medicatie, is dit een goede keus gezien het lage BMI van mw. en kans op afvallen ( bijwerking GLP1 ?? ) ? Of verhoog ik de Empagliflozine naar 25mg of start ik met insuline ??? Ik weet niet precies wat wijs is in dit geval. Graag uw deskundig advies.
Patientgegevens
Geslacht vrouw Leeftijd 58 Diabetes type 1 of 2 Dm type 2 Diabetesduur 13 BMI 20 Kreatinine 80 eGFR/CKD-EPI 70 HbA1c 83 Orale bloedglucose-verlagende medicatie Metformine 3dd 850mg; Gliclaide 90mg en sinds 2 maanden: Empagliflozine 10mg Overige medicatie Metoprolol 200mg; Clopidogrel; Entresto; Furosemide; Spironolacton; Simvastatine; Foster Overige informatie HVZ; HFrEf; Astma; Hindostaanse afkomst Insuline soort N NO V NM VA NA VS, Dagcurven: O M A S Insulinedosering: Mijn vraag:
Mijn vraag:
Mw. van Hindostaanse afkomst is al 13 jaar bekend met DM2 (bekend met HVZ en HFrEF). Al langere tijd slechte regulatie DM, was langere tijd afwijzend naar insuline, staat nu wel open voor insuline therapie. Het hba1c is in 2 maanden tijd gedaald van 98 >> 83 door toevoeging Empagliflozine 10mg. Mw. beweegt veel: 2x/ dag sporten via youtube en ook nog lopen iedere dag. BMI: 20, mw. wil niet in gewicht afnemen, loopt ook bij de dietiste hiervoor. Vlg. het nieuwe stappenplan zou mw. evt. over moeten op een GLP1 ra naast de bestaande DM medicatie, is dit een goede keus gezien het lage BMI van mw. en kans op afvallen ( bijwerking GLP1 ?? ) ? Of verhoog ik de Empagliflozine naar 25mg of start ik met insuline ??? Ik weet niet precies wat wijs is in dit geval. Graag uw deskundig advies.30 juni 2022 om 20:42 ReactieDag collega, waarom de dosering empa inderdaad niet ophogen naar 25? groet BasDag collega,
waarom de dosering empa inderdaad niet ophogen naar 25?
groet Bas
1 juli 2022 om 06:41 ReactieMw. JalinkBedankt voor uw bericht. Ik ga het met patiënte bespreken. Indien het hba1c niet voldoende daalt met empagliflozine 25mg, is de volgstap dan GLP 1 ( mw. is bang om verder af te vallen) of insuline ?? Mvg, Judy-Ann JalinkBedankt voor uw bericht. Ik ga het met patiënte bespreken. Indien het hba1c niet voldoende daalt met empagliflozine 25mg, is de volgstap dan GLP 1 ( mw. is bang om verder af te vallen) of insuline ??
Mvg,
Judy-Ann Jalink
6 juli 2022 om 12:08 ReactieSnap ik. Ik zou ook niet geneigd zijn om bij zo'n laag BMI een middel te geven waar mensen van afvallen. SGLT2-remmer geeft meestal ook al iets gewichtsverlies. Is het ondanks haar afkomst van een DM2 patiente? ook gezien haar BMI en leeftijd. groet BasSnap ik. Ik zou ook niet geneigd zijn om bij zo’n laag BMI een middel te geven waar mensen van afvallen.
SGLT2-remmer geeft meestal ook al iets gewichtsverlies.Is het ondanks haar afkomst van een DM2 patiente? ook gezien haar BMI en leeftijd.
groet Bas
-
AuteurBerichten