Categorie: Insulinetherapie
-
AuteurBerichten
-
25 mei 2023 om 13:53 ReactieIlseDe huisarts overlegd met mij de volgende patient omdat mijn ervaren collega POH met vakantie is. Mw is sinds kort in de praktijk, voorheen bij AZC. Eerder kreeg mw combi vildagliptine/ Metformine, maar ivm de insuline is de vildagliptine er af gehaald. (wordt niet vergoedt icm insuline). Sinds vildagliptine er af is gaan suikers omhoog. De reden van de SGLT2 is mij niet bekend. Familie ook niet te motiveren om meerdere keren per dag suikers te bepalen. De vraag is insuline ophogen of de empagliflozine? Is bij deze combinatie een GLP1 toevoegen evt een verstandige keuze? Vriendelijke groet, Ilse
Patientgegevens
Geslacht v Leeftijd 52 Diabetes type 1 of 2 II Diabetesduur niet bekend BMI 25 Kreatinine 55 eGFR/CKD-EPI 104 HbA1c 58 Orale bloedglucose-verlagende medicatie Metformine 850 2dd Empagliflozine 10mg Novomix 38E Overige medicatie amlodipine 5 1dd esomeprazol 20 1dd atorvastatine 10 mg 1dd olmesartan 20 1dd ferrofumaraat 100 2x pw (sinds kort) Nortiptylline Overige informatie Mw sinds kort in praktijk. Mijn collega is met vakantie. Mw komt uit Bangladesh, taalbarriere Insuline soort Novomix 30/70 2dd 38 E N NO V NM VA NA VS, Dagcurven: 12 18 a 19 O M A S Insulinedosering: 38 38 Mijn vraag:
De huisarts overlegd met mij de volgende patient omdat mijn ervaren collega POH met vakantie is. Mw is sinds kort in de praktijk, voorheen bij AZC. Eerder kreeg mw combi vildagliptine/ Metformine, maar ivm de insuline is de vildagliptine er af gehaald. (wordt niet vergoedt icm insuline). Sinds vildagliptine er af is gaan suikers omhoog. De reden van de SGLT2 is mij niet bekend.
Familie ook niet te motiveren om meerdere keren per dag suikers te bepalen.
De vraag is insuline ophogen of de empagliflozine? Is bij deze combinatie een GLP1 toevoegen evt een verstandige keuze?
Vriendelijke groet, Ilse27 mei 2023 om 12:45 ReactieDag Ilse, Lastig, u moet varen op zeer beperkte bloedglucosewaarden. Het HbA1c is nog niet eens zo heel slecht, maar u heeft echt meer bloedglucosewaarden nodig om tot een goed schema van aanpassing novomix te komen. Die bloedglucosewaarde van 18 twee uur na het middageten is hoog, wellicht ergens anders op de dag lage bloedglucosewaarden? En hoe ziet het eetpatroon eruit? Veel vragen waar u ws geen antwoord op krijgt, dus ik zou het veilig houden. Probeer op relevante tijdstippen de bloedglucosewaarden te laten bepalen. Voor een GLP-1 analoog komt zij niet in aanmerking gezien haar BMI, en het ophogen van de Emma zal een minimaal effect hebben op de bloedglucosewaarden. Ik zou zeker ook de duur van de DM zien te achterhalen, al was het maar bij benadering. Hartelijke groet, Mariëtte van Veen-BouwmanDag Ilse,
Lastig, u moet varen op zeer beperkte bloedglucosewaarden. Het HbA1c is nog niet eens zo heel slecht, maar u heeft echt meer bloedglucosewaarden nodig om tot een goed schema van aanpassing novomix te komen.
Die bloedglucosewaarde van 18 twee uur na het middageten is hoog, wellicht ergens anders op de dag lage bloedglucosewaarden? En hoe ziet het eetpatroon eruit? Veel vragen waar u ws geen antwoord op krijgt, dus ik zou het veilig houden. Probeer op relevante tijdstippen de bloedglucosewaarden te laten bepalen.
Voor een GLP-1 analoog komt zij niet in aanmerking gezien haar BMI, en het ophogen van de Emma zal een minimaal effect hebben op de bloedglucosewaarden.
Ik zou zeker ook de duur van de DM zien te achterhalen, al was het maar bij benadering.Hartelijke groet, Mariëtte van Veen-Bouwman
-
AuteurBerichten