Categorie: Diabetes en CVRM
-
AuteurBerichten
-
23 mei 2023 om 13:58 ReactieHanneke van de putIk ben sinds een kleine 3 jaar praktijkonderstuener. Ik volg sinds 2 jaar een meneer, van 77 jr. In de huisartsenpraktijk wordt pt gevolgd vanaf 2006 in kader cvrm. Vanaf 2006 tot eind 2017 Ngluc waardes tussen 4.7-5.7. Dec 2017 1 x 7.0 en 2 wk later 7,4. In 2019 1 x 8.4, 3mnd later 7.8, 3mnd later 7.4. Diagnose DM gekregen. AL die jaren tot nu toe een stabiel Hba1c van 35. 1 keer in 2019 HbA1c van 38, met Nglu 5.7. Meneer hekelt de diagnose en zou deze er graag af willen hebben. Ik denk dat de diagnose niet helemaal zorgvuldig is gesteld. Los daarvan heb ik een vraag: Kan het zo zijn dat een pt standaard Nuchter glucose te hoog heeft met een normaal Hba1c en ben je dan Diabeet? Hoe zit dit? Groet Hanneke
Ik ben sinds een kleine 3 jaar praktijkonderstuener. Ik volg sinds 2 jaar een meneer, van 77 jr. In de huisartsenpraktijk wordt pt gevolgd vanaf 2006 in kader cvrm.
Vanaf 2006 tot eind 2017 Ngluc waardes tussen 4.7-5.7.
Dec 2017 1 x 7.0 en 2 wk later 7,4.
In 2019 1 x 8.4, 3mnd later 7.8, 3mnd later 7.4. Diagnose DM gekregen.
AL die jaren tot nu toe een stabiel Hba1c van 35.
1 keer in 2019 HbA1c van 38, met Nglu 5.7. Meneer hekelt de diagnose en zou deze er graag af willen hebben. Ik denk dat de diagnose niet helemaal zorgvuldig is gesteld. Los daarvan heb ik een vraag:
Kan het zo zijn dat een pt standaard Nuchter glucose te hoog heeft met een normaal Hba1c en ben je dan Diabeet?
Hoe zit dit?
Groet Hanneke
23 mei 2023 om 17:52 ReactieBeste Hanneke, Als ik het goed begrijp gaat het om de diagnosestelling in 2017 en 2019 We zien dat hij 2 maal achter elkaar waarden heeft > 7,0. In 2019 een HbA1c van 35 Als de bloedsuikerwaarden veneus in het lab zijn bepaald dan is de diagnose lege artis gesteld en is er sprake van DM. Het HbA1c is geen momentopname van de bloedsuikers op dat moment maar de versuikering van het hemoglobine over langere tijd en zegt dus iets over instelling. De vraag die dan bij mij opkomt: Hoe is het nu anno 2023? We zijn inmiddels 4-6 jaar verder Hoe is nu het HbA1c en daarbij de nuchtere bloedsuikerwaarde? Een HbA1c van 35 is normaal en past inderdaad niet bij DM. Het kan zijn dat door een beetje insuline resistente mn de nuchter waarde iets verhoogd is en de rest van de dag normaal. Dan nog is 35 erg laag. Mogelijk is er een andere oorzaak voor discrepantie tussen HbA1c en glucose waarden? Ik ben nenieuwe naar zijn huidige waarden ( ook BMI) Groet MartinBeste Hanneke,
Als ik het goed begrijp gaat het om de diagnosestelling in 2017 en 2019
We zien dat hij 2 maal achter elkaar waarden heeft > 7,0. In 2019 een HbA1c van 35
Als de bloedsuikerwaarden veneus in het lab zijn bepaald dan is de diagnose lege artis gesteld en is er sprake van DM.
Het HbA1c is geen momentopname van de bloedsuikers op dat moment maar de versuikering van het hemoglobine over langere tijd en zegt dus iets over instelling.
De vraag die dan bij mij opkomt: Hoe is het nu anno 2023? We zijn inmiddels 4-6 jaar verder
Hoe is nu het HbA1c en daarbij de nuchtere bloedsuikerwaarde?
Een HbA1c van 35 is normaal en past inderdaad niet bij DM. Het kan zijn dat door een beetje insuline resistente mn de nuchter waarde iets verhoogd is en de rest van de dag normaal. Dan nog is 35 erg laag. Mogelijk is er een andere oorzaak voor discrepantie tussen HbA1c en glucose waarden?Ik ben nenieuwe naar zijn huidige waarden ( ook BMI)
Groet Martin
-
AuteurBerichten