Categorie: Insulinetherapie
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Home › Forum › Insulinetherapie › tresiba naar NPH naar lantus?
Categorie: Insulinetherapie
Kwam in april 2023 terug uit Egypte met Tresiba 20EH/dag. Daarnaast was de sitagliptine gestopt.
Omdat ik de meerwaarde van de tresiba in dhr zijn leven niet zag heb ik hem omgezet op een NPH.
Inmiddels neemt hij 32EH NPH, 1dd 500 metformin en 3d 80mg gliclazide.
Nuchter glucoses zijn tussen de 6 en 10 (lukt hem niet om een 5/7-puntdagcurve aan te leveren), HbA1c 120 (in april 87, 2 jaar ervoor altijd rond 80) en eGFR 40 (in april 47).
Anamnestisch lijkt hij trouw te spuiten, ook op wisselende plekken.
Waarom stijgt deze man zo in HbA1c zonder duidelijke aanleiding (stoppen sitagliptine lijkt mij onvoldoende bij deze stijging)?
Heeft het meerwaarde om hem toch weer op een langwerkende insuline te zetten? Of gelijk naar een basaal-bolus regime?
Beste collega,
Geen idee waarom het nu slechter gaat maar ik denk wel dat een HBA1c van 120 niet goed past bij nuchtere glucoses rond de 6 a 10. Is de meter nog wel goed bij deze meneer? Ik vermoed eigenlijk dat er iets niet klopt in de behandeling nu en dat meer informatie nodig is voor we hier een goed antwoord op kunnen geven.
Groet
Jan
Dank voor het antwoord. Wat blijkt: zowel de apotheek, mijn poh als ik hebben dhr niet verteld dat de tresiba goed gezwenkt moet worden. Sinds een week heeft hij mooie glucosewaardes….
Noodzakelijke cookies zijn essentieel voor de website om deze goed te laten functioneren. Deze cookies zorgen voor basis functionaliteiten en beveiliging van de website, volledig anoniem.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | Deze cookie wordt gebruikt om aan te geven of u toestemming heeft gegeven voor cookies onder de categorie "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Deze cookie wordt gebruikt om aan te geven of u toestemming heeft gegeven voor cookies onder de categorie "Noodzakelijk". |
viewed_cookie_policy | 11 months | Deze cookie wordt gebruikt om te voorkomen dat de popup om toestemming te geven voor cookies niet meermaals getoond wordt. |
Analytische cookies worden gebruikt om beter te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen bij het vergaren van statistieken zoals het aantal bezoekers, oorsprong, bounce rate, etc.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 24 maanden | Wordt gebruikt om gebruikers te herkennen. |
_gid | 24 uur | Wordt gebruikt om gebruikers te herkennen. |