-
AuteurBerichten
-
1 juni 2022 om 06:18 ReactieDenise SendenGoedemorgen, Graag ben ik benieuwd naar het precieze verschil tussen de Januvia (DPP4) en Jardiance (SGLT2)... Is er een bepaalde voorkeur bij bijv. kwetsbare ouderen of verslechterde nieren? Waar werken jullie het liefst mee? Wat boekt de beste resultaten? Groetjes, Denise
Goedemorgen,
Graag ben ik benieuwd naar het precieze verschil tussen de Januvia (DPP4) en Jardiance (SGLT2)…
Is er een bepaalde voorkeur bij bijv. kwetsbare ouderen of verslechterde nieren?
Waar werken jullie het liefst mee? Wat boekt de beste resultaten?Groetjes,
Denise
6 juni 2022 om 21:14 ReactieBeste Denise Wat is het verschil tussen een DPP43 remmer en een SGLT2 remmer? Dat is een wereld van verschil DPP4 remmer, remt de afbraak ven lichaamseigen GLP1 en verbetert zodanig de eigen insuline afgifte van de b-cel SGLT2 remmers, remt het enzym SGLT2 in de nier en verhoogt daardoor de glucose afgifte in de nier. Hierdoor daalt (o.a.) de glucose spiegel in het bloed. De indicatiestelling van beide middelnn kan zijn: bloedsuikerverlaging, waarbij SGLT2 remmers een veel breder indicatie gebied hebben (ook nierfalen en hartfalen). Voor beide is de HbA1c daling ongeveer gelijk. Het indicatiegebied en reden van inzetten kan sterk verschillen. Er is daarom geen voorkeur in algemene zin aan te geven. Groet MartinBeste Denise
Wat is het verschil tussen een DPP43 remmer en een SGLT2 remmer?
Dat is een wereld van verschil
DPP4 remmer, remt de afbraak ven lichaamseigen GLP1 en verbetert zodanig de eigen insuline afgifte van de b-cel
SGLT2 remmers, remt het enzym SGLT2 in de nier en verhoogt daardoor de glucose afgifte in de nier. Hierdoor daalt (o.a.) de glucose spiegel in het bloed.De indicatiestelling van beide middelnn kan zijn: bloedsuikerverlaging, waarbij SGLT2 remmers een veel breder indicatie gebied hebben (ook nierfalen en hartfalen).
Voor beide is de HbA1c daling ongeveer gelijk. Het indicatiegebied en reden van inzetten kan sterk verschillen. Er is daarom geen voorkeur in algemene zin aan te geven.
Groet Martin
22 maart 2023 om 11:28 ReactieChristienGoedemiddag; Graag advies over het volgende. De Heer F. 63 jr, Hba1c 54, med. Januvia 100 1dd, Metf 2dd 850. Bekend met Minor stroke ACM links. Alc abuses in verleden met nu soms nog een terugval. Mnr gebruikt sinds kort geen Refusal meer. Kan ik meneer hierbij zonder probleem jardiance 10 mg bij geven of is het verstandig ander middel te verminderen qua dosering? Met vriendelijke groet; ChristienGoedemiddag;
Graag advies over het volgende.
De Heer F. 63 jr, Hba1c 54, med. Januvia 100 1dd, Metf 2dd 850.
Bekend met Minor stroke ACM links.Alc abuses in verleden met nu soms nog een terugval. Mnr gebruikt sinds kort geen Refusal meer.
Kan ik meneer hierbij zonder probleem jardiance 10 mg bij geven of is het verstandig ander middel te verminderen qua dosering?
Met vriendelijke groet;
Christien
22 maart 2023 om 21:33 ReactieBeste Christien Bij sitagliptin is niet veel bekend over leverfunctiestoornissen Voor empaglifozin geldt dat ook FK: Er zijn onvoldoende gegevens over het gebruik bij ernstige leverinsufficiëntie Bij ernstige leverinsufficientie = lever cirrose kan onvoldoende glycogeen opgeslagen en vrijgemaakt worden . Dat geeft dan weer meer risico op een acidose Dus bij ernstig alcohol misbruik en/of verlittekening van de lever, niet geven. Bij deze man is vast wel dossier over zijn leverfunctie; Overleg evt met de verslavingsarts welke de refusal heeft voorgeschreven Bij iemand aan de refusal zou ik het niet geven Groet Martin Groet MartinBeste Christien
Bij sitagliptin is niet veel bekend over leverfunctiestoornissen
Voor empaglifozin geldt dat ook
FK: Er zijn onvoldoende gegevens over het gebruik bij ernstige leverinsufficiëntieBij ernstige leverinsufficientie = lever cirrose kan onvoldoende glycogeen opgeslagen en vrijgemaakt worden . Dat geeft dan weer meer risico op een acidose
Dus bij ernstig alcohol misbruik en/of verlittekening van de lever, niet geven.
Bij deze man is vast wel dossier over zijn leverfunctie; Overleg evt met de verslavingsarts welke de refusal heeft voorgeschreven
Bij iemand aan de refusal zou ik het niet gevenGroet Martin
Groet Martin
-
AuteurBerichten
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)